Assassins Creed 3

assassins-creed-3Sága Assassins Creed vstoupila do historie prvního žánru nesmazatelným písmem už po vydání prvního dílu s asasínem Altairem, který zabíjel v době třetí křížové výpravy ve Svaté zemi. Byla to ukázka vyspělých technologií ždímajících z vašeho počítače maximum a bylo to něco nového a velmi líbivého. Poté přišel díl č.2, který podstatně zvětšil hratelný svět, vylepšil principy a umocnil zábavu. K němu také vyšlo několik DLC a dalších pokrčování. Od té doby však uplynulo pěkných pár let a nyní jsem se z důvodu cenové dostupnosti novějšího softwaru i hardwaru rozhodl zakoupit třetí pokračování této ságy a ověřit, kam se vývoj posunul.

První, co mě doslova šokovalo byl fakt, že na grafické kartě v ceně  kolem 7 tisíc korun se tato dva roky stará hra na normální detaily ve Full-HD rozlišení při pohybu ve městě dostává až k hraničním 30 snímkům za sekundu, což je pro mě opravdu nejnižší hranice pohodlné hratelnosti. Pravděpodobně jde zde o konkurenční boj mezi hardwarovými giganty AMD a nVidia, přičemž vývojáři špičkových her z firmy Ubisoft se k mé nelibosti rozhodli pro strategické spojení s firmou nVidia, zatímco já jsem neoblomný AMDčkař 🙂 . Dost už ale o hardwaru, faktem je, že i s mojí AMD kartou jsem si hru mohl bez rušení dá se říci slušně vychutnat.

Příběh

Děj v novém pokračování má své silné i slabé stránky. I zde se prolíná současnost se starým známým Desmondem Milesem  a vzdálená minulost s novým asasínem Connorem. Ten však není na řadě hned, propracujete se k němu až v průběhu hry a to opravdu velmi zajímavým zvratem, který nebudu poodkrývat, abych nezkazil zážitek ze hry případným budoucím hráčům. Příběh minulosti se odehrává během americké revoluce ke konci 18. století, do které je jako obvykle vsazen fiktivní souboj mezi templáři a asasíny. V příběhu velmi oceňuji historické reálie, které se silně drží skutečných dobových událostí a hra tak dostává jedinečný historický charakter, díky němuž je možné si toto období americké historie opravdu dobře představit. Horší už je to s příběhem v současnosti, který začíná být poněkud vyčpělý a nudný. Hlavní zápletka kolem apokalypsy je v dnešní době už tak ohraná, že snad nikoho nemůže opravdu vtáhnout do děje, protože Desmondovi pasáže jsou opravdu totálně nudné. Naštěstí se jeho úloha v sáze tímto dílem završí a snad se dějová linka současnosti v příštích dílech trochu pozvedne.

Hratelnost

Hratelnost je dost velký oříšek. Je totiž od začátku série tak nějak stále stejná. Boje jsou spíš takové sporadické, jednodušší, už se na ně nekladla zdaleka taková pozornost, jako v předchozích dílech, což je ale možná také dobře, protože takto jsou trochu rychlejší a svižnější. Nicméně jen opravdu málokdy se stane, že byste nějaký boj museli bojovat opravdu v plné koncentraci – nejsou nijak zvlášť těžké. Také mi trochu vadil fakt, že oproti minulým dílům se hra velmi otevřela ve stylu GTA – můžete si plnit mraky postranních misí, vylepšovat svou usedlost novými dělníky a řemeslníky, vyrábět zboží, obchodovat, ale hra vás v průběhu příběhové linky k ničemu takovému ani trochu nedonutí, a tak jsem během pár chvil dohrál celý příběh a uvědomil jsem si, že je vlastně konec hry. Zkusil jsem ještě dodatečně plnit ostatní úkoly, trochu obchodovt, nakoupit nějakou novou výbavu, ale bohužel, nepochopil jsem smysl, kam to celé má směřovat. Hru jsem tedy dohrál prakticky se základní výbavou a dál už mne to nijak nebavilo. Přitom potenciál budování vlastního panství je obrovský a já tyto přidané hodnoty miluji, ale hra mě k nim trestuhodně nedokázala vůbec zlákat. Škoda. Co naopak musím pozvednout jsou námořní mise na palubě vaší lodi, se kterou můžete brázdit oceán a užívat si neuvěřitelně zdařilé souboje na vodě. Jejich zábavnost je doslova návyková, konečně přichází série Assassins Creed s novým prvkem, který je opravdu hodně originální a posouvá sérii dopředu. Bohžel, i zde jsou námořní mise jen nepovinným bonbonkem a já vůbec nepochopil, že bych si je měl zahrát jen tak. Myslím si, že převod hry k tomuto otevřenému GTA stylu by měl být hned na začátku hry mnohem více prezentován samotnému hráči. Hra nabízí i další bonusy, například v historicky známých bitvách o Lexington a Concord si zahrajete na velitele patriotů a velíte jejich střeleckým oddílům. Rozhodně příjemná změna.

Grafické zpracování

I zde jsem byl poněkud zklamán, protože hra nevypadá až tak úžasně, jak pomalu mi na mé troufnu si říci pořádné grafické kartě běžela. Města jsou v každé uličce tak nějak stejná a příroda a stromy jsou zkrátka nepovedené a nevěříte jim. Není třeba to rozmazávat, po vizuální stránce se mi AC 3 ani trochu nelíbí. Navíc mě neskutečně rozčiloval fakt, že ať si koupíte a oblečete jakkoliv barevný asasínský vzhled, ve filmových částech hry mátě na sobě vždy jen ten základní. Po skončení videa jste opět oblečeni v tom zakoupeném. Snad jedině detaily a mimika postav stojí za pochvalu.

Souhrn

Assassins Creed 3 je prostě dalším dílem této série, která podle mého názoru už sází jen a pouze na komerční setrvačnost. Na hře se podílely šokující stovky a asi i tisíce lidí a náklady na její tvorbu musely být astronomické. Z toho důvodu Ubisoft tuto sérii pojal jako evergreen a chrlí na nás nové pokračování každým rokem. To se bohužel začíná odrážet v naprosté vyčpělosti nápadu, ztrátou originality a mizerné optimalizaci. Kdyby si tvůrci s každým dílem pohráli alespoň dva roky, věřím, že hra mohla být úplně někde jinde.