Muzikál: Mamma Mia (2015)
Letošní muzikálová sezóna nemohla začít ničím jiným než věhlasným světovým hitem Mamma Mia! Muzikál plný nesmrtelných hitů od Abby? Člověk by si řekl, na tom se nedá nic zkazit. A jak by se onen člověk mýlil…
Ano, jsem milovník metalu a přesto, jednou za čas si rád poslechnu kvalitní hudbu i z jiných žánrů, natožpak poslední čistokrevný a láskyplný pop, který kdy vznikl. To jsem však ještě netušil, že do role hlavní postavy muzikálu, majitelky klasické taverny na malém řeckém ostrově, Donny, někoho napadne obsadit Danielu Šinkorovou. Rozumějte – proti této sympatické herečce nemohu říct jediné křivé slovo, až na to, že měla tu odvahu se svým zpěvem se přihlásit na casting hlavní role v muzikálu. To, že ji pak někdo skutečně obsadil, už raději nebudu ani komentovat. Bohužel musím konstatovat, že nebyla zdaleka jediná, kdo na scéně předváděl poměrně tristní výkon a u koho jsem se s každým dalším tónem těšil, až jeho vystoupení skončí. Koneckonců, mohu s klidem v duši říci, že mě osobně nesympatický Jiří Langmajer, který ve kterékoliv roli působí jako rozený záporák, zpíval lépe než obě ženské hlavní role. Tolik říci stačí, abyste si mohli udělat poměrně jasný a čistý obrázek o hudební úrovni tohoto českého počinu.
Druhá hlavní role, dcera majitelky taverny Sophie v podání Petry Vraspírové poměrně ušla, vidím v ní slušný potenciál, pokud bude poctivě pracovat. Nicméně i na tuto roli bych ocenil nějakou zkušenější herečku, či ještě lépe zpěvačku, kterých má česká Mamma Mia! opravdu tristní nedostatek. Díky vzhůru za vedlejší komické role dvou Doniných společnic Rosie a Taniy v obsazení Jitky Asterové a Olgy Lounové, které v rámci svých mezí zachraňovali kritickou situaci ucházejícím humorem.
Scéna v pražském kongresovém sálu je pořádný kus jeviště a tak jsem se také těšil na skvělé kulisy, velkolepou choreografii a proto jsem zakoupil místa trochu vzdálenější od jeviště. Nedostal jsem však opět ani jedno z toho. Možná je to tím, že kongresové centrum má pro divadelní vystoupení špatné zázemí, ale celý „velkolepý“ muzikál sestával jen a pouze ze tří středně velkých kulis, které se sem tam otočily, aby odhalily svou téměř stejnou druhou stranu. Naprostá a po deseti minutách okoukaná nuda. Choreografie také nebyla nijak zvláštní, obzvlášť jsem nepochopil fakt, proč veškeré obsazení i s tanečníky se na jeviště prodralo snad až v druhé třetině představení – do té doby se tam proháněly dvě až 3 hlavní postavy, které se na velké scéně úplně ztratily. Abych jen nehanil, scéna s potápěním, kdy se na pódiu prohání skupina tanečníků s nazutými potápěcími blánami, je vtipná a pohledná.
Dále nemohu nezmínit živý orchestr, který je vždy tak trochu lákadlem každého muzikálu. Velkolepá česká Mamma Mia! však i zde pořádně šetřila a těžko říci, kolik členů komorního uskupení se pod pódiem krčilo, ale mnoho jich nebylo. Kdysi dávno plná a energická hudba plná optimismu se proměnila v jakýsi komorní chrchel o několika málo nástrojích, které ani zdaleka nedokázaly podstatu švédských velikánů vystihnout.
Suma sumárum, byl jsem z celé záležitosti velmi zklamán. Většině amatérsky napůl počeštěných písniček nebylo téměř rozumět, hlavní hvězda povoláním herečka nepředvedla ze zpěvu vůbec nic, scéna byla obrovská a prázdná, kulisy nudné, chudé a v malém počtu. To však producentům bylo málo a tak po představení, které rozhodně nesklízelo žádné bohaté ovace poslali na pódium svého žvanícího zástupce, který se umělými a prázdnými slovy plnými nesmyslů snažil vyškemrat alespoň ještě něco málo toho vynuceného potlesku naprosto nesmyslnými výroky typu „Víte, celosvětový úspěch tohoto muzikálu vůbec nestojí na hitech skupiny Abba, nýbrž na skvělém příběhu.“ Paní Šinkorová ještě nezapomněla zmínit, že hudba Abby je neskutečně nabíjející a energická. Ano, to rozhodně je. V jejím podání to bylo však spíše ubíjející.
Bravo Adame Nováku, za těch pár anglo-českých rýmovaček na úrovni první třídy, bravo Antoníne Procházko za naprosto prázdnou a nudnou scénu, bravo paní Šinkorová za degradaci úžasné hudby na úroveň středoškolské besídky. Bravo všem, kdo se na tomto braku podíleli a doufejte, že jej nenavštíví nikdo z původního realizačního týmu tohoto muzikálu, aby vám tento byznys zavřeli.
Uděluji 20%
Byli jsme 28.2.2016. Jedním slovem katastofa.. …dávám max 20% za snahu.
Jestli jste příznivci skupiny ABBA, pak je to první předpoklad, proč na MAMMA MIA jít, ale jestli jste viděli film, prožijete zklamání. Muzikál je situován do „Paláce kultury“ , kde je obrovské jeviště,. To by nebylo nic proti ničemu, kdo zde viděl Drákulu, ví že je to scénicky zvládnutelné. První ránou muzikálu bylo ozvučení sálu. TRAGICKÉ. Když herci hovořili, bylo to jak z prastarého telefonního sluchátka, když zněla hudba určitě jste se necítili v pohodě, přenos jak z monogramofonu. O tom, že byste cítili basy „na plicích“ o tom si nechte zdát. Výprava chabá, 3 otočné kulisy, herci se ztráceli na obrovském jevišti. Herecké výkony nehodnotím, žádné jsem neviděl. Největší ranou byla však vlastní hudba od ABBA. Vše bylo převedeno do češtiny a to tento muzikál zabilo úplně. Že tam byl orchestr, se dozvíte až nakonec. To že to nebyl symfonický orchestr je asi taky jasné. Skoro řeknu, že kdyby to bylo na half playback, bylo by to asi lepší. No a pak pár dosti trapných narážek tomu dalo korunu (vymaštěnej pekáč – haha, dudy – haha, máš drachmy a vzápětí že to dá na facebook- každý ví, kdy byl FB založen a kdy drachmy zanikly, nějak se to nepotkalo v čase -hmmm….atd).
Lidé v obecenstvu to dali nakonec najevo sami. Publikum bylo chladné, občas tleskalo….nezapojovalo se S muzikálem v jiných zemích neporovnatelné. V Torontu např. lidé tančili a zpívali u svých sedaček (!!)
Večer jsem si musel pustit film Mamm Mia! , abych viděl na čem jsem vlastně nebyl…..
Lístek stál naštěstí 300 Kč a druhý byl zdarma. Je to za cenu dvou kvalitních rumů. Kéž by ten muzikál byl dobrý jako ty rumy…. shrnu li to takto, objednal jsem si Zacapu a nalili mi Božkov 🙁
Jsem rád, že to vidíme stejně! 🙂
NO, já jsem byla přibližně týden po Vás a atmosféra byla úžasná. Diváci tleskali ve stoje a někteří tancovali pod pod pódiem. Trochu jsem se bála, když jsem četla Vaši recenzi, ale muzikál mě mile překvapil. Nelze srovnávat výkon M. Streep s výkonem paní Šinkorové, ale to by nezahrála žádná z českých muzikálových zpěvaček. Celkově muzikál přispěl, alespoň mně a většině lidí v sále, k dobré předjarní náladě, které mnoha lidem chybí. Hlavně těm, co neustále něco kritizují a sami si nezazpívají ani v kruhu rodiny. Za mě tedy, milé provedení, hezké české texty a výkony herců mě také nezklamaly.
Tak to jsem docela i rád, že třeba jen já mám špatnou zkušenost. Ono hodně záleží i na tom, jak se herci zrovna vyspí.. ať tak či onak, nelíbilo se mi to v tolika směrech, že jiné představení by to asi nezachránilo 🙁 Jinak si každopádně myslím, že na kritiku má právo každý – i ten, kdo kritizovanou činnost sám neprovozuje – jinak bychom dělali všichni všechno 😉