Heroes of Might and Magic 3

heroes-3Na recenzi tohoto klenotu sem se velmi těšil, ale jelikož je to hra, která vyšla tuším na přelomu tisíciletí a ty stovky hodin, které jsem u ni jako dítě strávil jsou léta vzdálené, musel jsem si těsně před psaním článku hru nainstalovat a zahrát znovu. A hádejte co. Opět mě po těch letech zcela pohltila a donutila k pořádné prokrastinaci.

Heroes 3 jsou klasickou tahovou strategií kombinující pohyb hrdinů po mapě s lítými bitvami, která pro mne jednoznačně definovala žánr nehledě na to, a nyní mne prosím nekamenujte, že jsem nikdy nehrál kampaň a vždy jsem si vystačil s připravenými scénáři, náhodně generovanými mapami a multiplayerem ať již po síti, nebo na jednom PC.

Mapa světa

Jak jsem psal výše, pohyb vašeho hrdiny po mapě světa je první ze čtyř herních složek celé hry. Na začátku si vyberete město, za které chcete hrát, zvolíte hrdinu a jde se na věc. Jezdíte s ním po mapě, sbíráte suroviny, stavíte město a hlavně bojujete s volně se potulujícími monstry nebo protihráči. Možnosti map, které můžete projíždět jsou i nyní po tolika letech dechberoucí. Svět je nádherně barevný, obsahuje velké množství různých scenérií (od zamrzlých krajin přes klasické zalesněné pahorky až po pekelné krajiny plné lávy), které jsou prostě nádherné a dokonale do sebe zapadají. Projíždíte krajinou a hře zcela nepopiratelně věříte každý kousek země, která ubíhá pod kopyty vašeho oře. Při průjezdech ledovými krajinami s jejich vysokými ledovci cítíte chlad až do morku kostí a při průjezdech mrtvými zeměmi posetými ostatky válečníků z dávných časů vás až mrazí. A těchto typů různých krajin hra obsahuje kolem deseti. Ale dost už o krajinách, i když bych byl schopen se o nich rozepsat snad i do samostatného článku. Do těch je totiž zasazeno opět ohromné množství různých staveb, které můžete navštěvovat a které mají vždy svůj jasně daný účel a poskytnou vám nějakou výhodu, či risk, ještě větší množství volně se pohybujících skupinek bojovníků, dolů, surovin, artefaktů a mnoho dalšího, s čím na mapě můžete interagovat. Stejně tak vás mohou překvapit nejrůznější události, jako třeba nečekané přepadení, ztráta surovin nebo peněz, či cokoliv dalšího, co vás napadne. Možnosti jsou neomezené také díky přiloženému editoru map, ve kterém si můžete připravit vlastní úžasné dobrodružství.

Rozvíjení hrdiny

Hrdina, se kterým brázdíte úžasný svět má mnoho různých vlastností  a dovedností, které se navíc během hraní rozvíjí. Začínáte jako zelenáč bez armády i artefaktů a s minimálními dovednostmi a zkušenostmi. To se ale úžasně zábavným způsobem mění a v průběhu vašeho putování mapou můžete díky bitvám, různým obydlím s bonusy a návštěvou měst nabývat nové schopnosti od základních atributů typu útočná a obranná síla, síla kouzel, štěstí a morálka, až po nejrůznější schopnosti typu expertních dovedností v určité druhu magie, rychlejší pohyb po mapě, nebo třeba vysoká moudrost umožňující vám osvojení složitých kouzel. Dále můžete se svým hrdinou sbírat artefakty, které jeho vlastnosti ještě více umocní, nebo třeba denně generují určité množství jedné ze surovin. Možností je opravdu nepřeberné množství a vy si můžete vycvičit hrdinu přesně podle svých představ, který bude soustředit veškeré své schopnosti do magie a jejího využití, nebo se stejně tak snadno můžete dát cestou ostříleného válečníka. Hrdinové navíc mají další druhotné schopnosti, které jsou závislé na tom, ke kterému typu města patří. Ano, zní to děsivě složitě, ale opak je pravdou. Trénování hrdiny je tak neskutečně intuitivní a přehledné, že vám budou stačit dvě tři hry a budete mít naprosto jasno, jak systém funguje.

Budování města

Třetí důležitá složka ve hře. Bez pořádného zázemí se váš hrdina nebude mít kam vracet, aby najal nové bojovníky, či se jen schoval za hradby před blížícím se nebezpečenstvím. Město je vaší svatyní, kterou vylepšujete a rozšiřujete a čerpáte její výhody. Každý den v něm můžete za suroviny postavit jednu budovu, která vám buď jednou týdně umožní najímat nové bojovníky, nebo vám bude vydělávat určité množství surovin, či úplně jinou budovu s úplně jiným bonusem, které se liší podle typu města. Těchto typů měst obsahuje hra 9 a jsou až neskutečně rozmanité a umožní vám velmi rozličné zážitky z jejich hraní. Zatímco města typu Peklo, Nekropolis nebo Kobka jsou tajemná a drsná, s hrůznými potvorami k najmutí, města typu lidský Hrad, magický Soutok, či zasněžená Věž se naopak specializují na vzdělání a magickou sílu vašich hrdinů. Každé z těchto měst má navíc zcela unikátní typ krajiny – kolem Nekropole většinou pod vašimi kopyty křupou kosti a lebky z mrtvé země, kolem Věže se brodíte sněhovými závějemi a nekonečnými ledovými pahorky, a v případě Tvrze zase máte všude kolem sebe samou poušť. Dalšími ještě nezmíněnými městy jsou lesní Bašta a Pevnost uprostřed bažin. Díky této rozmanitosti je hra neuvěřitelně barevná a krajina, kterou projíždíte, vždy velmi originální a osobitá. Ještě musím zmínit, že kromě výše zmíněných budov můžete stavět například 5 úrovní věže kouzel, ve kterých se váš hrdina učí magická umění, několik typů opevnění, díky kterým nepříteli velmi ztížíte dobývání vašeho města, nebo třeba objekty typu tržiště surovin, artefaktů, ale také putyku, kde můžete najímat další hrdiny. Možností je opět spousta a když se vám během hry podaří vybudovat plně rozvinuté město se všemi stukturami, je to opravdu nádherná podívaná.

Bitvy

Poslední, zato však veledůležitou složkou hraní jsou bitvy. Bitva může probíhat na volném prostranství, pokud zaútočíte na neutrální skupinu bojovníků, nebo třeba na nepřátelského hrdinu s jeho armádou. Stejně tak může bitva probíhat na lodi, a nebo formou dobývání nepřátelského města. Bitvy jsou stejně jako pohyb hrdinů po mapě založeny na tahovém principu, kdy se jednotky vaší a soupeřovi armády střídají v útočení a na začátku každého kola dostane hrdina možnost otevřít knihu kouzel a za určitou částku ze své magické síly seslat na soupeře útočná, či na své vlastní jednotky podpůrná kouzla. Kouzel je opravdu obrovské množství, každý hrdina umí jiná, podle toho, jaká se mu odemknou v jeho věži kouzel. Vždy, když navštívíte město vašeho spojence, nebo dobyjete nepřátelské, hrdina se naučí příslušná kouzla z věže tohoto města. Ale zpět k boji. Po seslání kouzel, které mají navíc velmi efektní grafické animace pokračují tuhé boje jednotek, z nichž většina má své vlastní unikátní schopnosti. Například džinové z Věže mohou místo útoku na nepřítele seslat náhodné podpůrné kouzlo do řad vlastních jednotek. Některé jednotky umí střílet, takže jim nepřítel po útoku nemůže napadení oplatit. Hrozivý jezdec z Nekropole má šanci při svém útoku seslat schopnost drtivého útoku, čímž způsobí dvojnásobné škody, a tak dále a tak dále. Po určitém čase hraní za jedno město už budete své bojovníky a hrdiny dobře znát a budete vědět, jakými schopnostmi disponují a co si s nimi můžete dovolit. Bude to ale vyžadovat určitý trénink. Když je dobojováno, vítěz obere poraženého o artefakty, či jeho město, získá zkušenosti a hraje se dál.

Shrnutí

Tohle prostě není záležitost, kterou si jednou zahrajete a tím to skončí. Heroes of Might and Magic 3 jsou láskou na celý život. Zabere vám hodiny, dny a týdny hraní, než si celou hru osvojíte tak, abyste znali alespoň obecně všechny jednotky, města, kouzla a další budovy na mapě, ale čím víc budete hrát, tím víc vás to bude bavit. To vše je navíc doplněno úžasným soundtrackem k celé hře a jednotlivým městům. Vše je propracované do neuvěřitelných detailů a všechny složky hraní do sebe úžasně zapadají. Zkrátka nemám, co bych této hře vytkl a jestli si někdy nějaký počin zaslouží plný počet bodů, pak to musí být právě tenhle. Ať hledám jak hledám, zkrátka mě nenapadá jediná věc, za kterou bych strhl nějaké body.

Uděluji 100%