Game of Thrones – season 5

game-of-thrones-5Máme za sebou další seriálovou sezónu a je čas se podívat na zoubek právě odvysílané páté řadě fantasy fenoménu Hra o Trůny.

Předchozí série byla pro seriál vrcholem. Byla našlapaná dějem, nečekanými zvraty a úžasnými scenériemi a akčními podívanými. Ne, že by řada s číslovkou 5 měla horší předpoklady – v mnoha věcech se už zcela definitivně odklonila od své knižní předlohy a pokusila se děj opět silně zjednodušit po vzoru předchozích ročníků. Tentokrát si ale říkám, že to scénáristé možná až trochu přehnali a do zjednodušování se ponořili natolik, až se pozornějšímu divákovi některé „náhody“ zdají těžce nepravděpodobné, ne-li nemožné (např. Brienne zcela v pohodě potkávající Stannise na bitevním poli jako na zlatém podnose). Pravdou však je, že to asi jinak ani nešlo, protože poslední dvě existující knihy jsou tak strašně roztahané a tak moc otevírají děj do šíře, místo směrem ke gradaci a ukončování některých linek, že to možná lépe zjednodušit ani nešlo.

Počítačový post-processing je tradičně na špičkové úrovni. Draci působí, jak kdyby byli naprosto skuteční a opět se po vzoru Pána prstenů setkáváme s mnoha krásnými scénami, které pohladí divákovo oko. Co však série naprosto postrádá, je určitě napětí a postupné budování atmosféry, jako tomu bylo dříve. Přitom zjednodušený děj podle mého názoru mohl z divákovy pozornosti dostat mnohem více. Všechno je zkrátka skvěle připravené, tak jak jsme zvyklí, ale nějakým podivným způsobem to spolu neklape. Zvraty jsou sice nečekané, napětí by se mohlo dát krájet… ale zkrátka to nějak neštymuje. Proto musím s hodnocením o dost níže, než v předchozích sezónách, což ale ani v nejmenším neznamená, že by se Hra o Trůny dále nemohla pyšnit titulem jednoho z nejlepších, ne-li vůbec nejlepším seriálem současnosti.