Pokémon OmegaRuby & AlphaSapphire (Nintendo 3DS)

pokemon-omega-ruby-alpha-sapphireJakožto vášnivému sběrateli všeho, co na sobě nosí značku Nintendo, jsem se po dohrání remaků prvních dvou generací pokémonních her rovnou pustil do prozatím posledního přírůstku na poli předělávek prvních her ze série, a sice Pokémon OmegaRuby. Třetí generace remaků (technologicky patřící do generace šesté) si bere na paškál verze Ruby a Sapphire, které v našich končinách spatřily světlo světa v roce 2003 a byly určené pro konzole řady Gameboy Advance.

Ovládání

Po spuštění hry mne na první pohled zaujal vzhled uživatelského rozhraní na dotykovém displeji, které mi přišlo velmi nepřehledné, narozdíl od taktéž dotykového předchůdce Pokémon HeartGold, který měl ovládací rozhraní maximálně jednoduché. Hra však naštěstí nenabízí všechny možnosti hned od začátku, a díky tomu svou nepřehlednost v ovládání kompenzuje alespoň tak, že nové prvky a možnosti jsou hráči zpřístupňovány pozvolna, jak do svého vybavení přijímá nové a nové zařízení. Na začátku se tedy naučíte základní funkce, jako zobrazení mapy, pokédexu či uložení hry a během postupu hrou navykáte novinkám, které vám hraní mohou patřičně oživit. Příjemnou novinkou v ovládací je také to, že ve většině lokací můžete se svou postavou využívat pohybu, který narozdíl od předchozích verzí není omezen jen čtyřmi základními směry, ale díky analogovému circle-padu můžete směr svého pohybu natáčet naprosto plynule. To vyvolává mnohem větší pocit volnosti pohybu, než na jaký jsme z éry předchozích generací zvyklí.

Příběh & Herní svět

OmegaRuby a AlphaSapphire obdržely do vínku také obrovský svět Hoenn, který svou rozlohou hravě překonává Johto nebo Kanto regiony z předchozích her. Díky tomu v rámci slušně našlápnutého příběhu navštívíte téměř dvojnásobné množství měst a nejrůznějších dungeonů, než jsme bývali zvyklí z minula. Vzhled jednotlivých měst je dle očekávání často velmi odlišný, a také sem tam nabídne perfektní tématickou hudbu. Například do ostrovního městečka Sootopolis se budete opakovaně vracet už jen pro jeho úžasnou atmosféru doprovázenou typickými řeckými tóny.

Aby toho nebylo málo, na mnoha místech můžete využít nové HM schopnosti Dive, která vám umožní potopit se a prozkoumávat svět u mořského dna. Lokací, které tuto možnost nabízí je opravdu hodně a jsou velmi rozlehlé, takže hledáním pokladů na dně oceánu budete trávit slušné množství času. Do některých důležitých lokací se navíc bez této schopnosti vůbec nedostanete. Nyní ale zpět k příběhu – hlavními nepřáteli zde pro vás budou Tým Magma a Tým Aqua, kteří touží po technologiích a mýtických pokémonech natolik, že málem způsobí konec světa. Ten pochopitelně budete muset odvrátit a zkusit při tom odchytit probuzené mýtické pokémony. Když k tomuto scénáři začal příběh směřovat, poměrně znuděně jsem si povzdechl, protože apokalyptické děje jsou v poslední době silně přetěžovány. Nintendo však tuto záležitost poměrně zvládlo, a i přes značnou dětskost a klišovitost příběhu se stále dá hovořit o vcelku napínavé atmosféře.

Pokud vše zvládnete a hlavní příběhovou linku dohrajete, nezoufejte. Dá se bez nadsázky říci, že hra teprve začala. Nabídne vám nekonečné možnosti zábavy, od dalšího světového ohrožení a pochytání dalších legendárních pokémonů v navazujícím příběhu zvaném Delta epizode. Dále se můžete toulat světem a snažit se pochytat všech sedm stovek pokémonů, kteří se jím toulají. Bez výměn a breedování se vám samozřejmě nemohou povést odchytit všichni, nicméně je možné narazit na opravdu mnoho z nich, mimo jiné také díky tomu, že v této hře máte fantastickou možnost přivolat si magickou flétnou létajícího pokémona, který vás vynese do oblak, a se kterým si můžete celý svět Hoenn prolétnout a z výše prohlédnout. Není tedy nutné využívat jen pohybu fly, který vás jen okamžitě přenese, ale zážitek ze hry a krásného světa si můžete užít opravdovým létáním. Během této možnosti se ve hře objevují různé tajné ostrůvky a jeskyně, kde si můžete odchytit legendární pokémony z předchozích generací. Dalším pomocníkem při kompletaci pokédexu je vám upgrade jménem DexNav. Ten je v tomto směru opravdovým průlomem – v každé lokaci ukazuje pokémony, které jste tam potkali, které chytili, a které je ještě možné lapnout. Když navíc některého již máte, umožňuje funkci „vyhledání“ a v okolí vám jej znovu najde k odchytu na stříbrném podnose.

Po Delta episode a zábavné kompletaci pokédexu hra nabízí další mraky možností, jak se zabavit. Můžete znovu a znovu vyzývat mistra místní pokémonní ligy k soubojům s tím, že je vždy o něco silnější, utkávat se na ostrově Battle Resort s opravdu velmi silnými trenéry a ze odměny z vítězství si kupovat další a další útoky, nebo předměty. Možností zábavy je ještě mnohem více, ale nebudu zde vyjmenovávat vše (Mega evoluce, Contest Spectacular, napojení na Pokébank, a mnoho dalších), protože by to mohlo skončit nekonečným článkem. Abych to shrnul, já jsem v OmegaRuby nahrál přes 80 hodin, a zdaleka jsem ještě plně nevyčerpal všechny možnosti a zdaleka mě hra nepřestala bavit. A to je úžasný výsledek.

Grafické zpracování

Nyní přijde snad první výtka ke hře. Grafické zpracování jako takové je sice fantastické (ačkoliv místy až zbytečně dětinské), ale cenou za to je prakticky nemožnost hraní ve 3D, pokud máte rádi plynulou hru. Souboje vypadají skvěle, ale jakmile zapnete 3D, framerate se sníží na polovinu a mě osobně pak hra přijde zcela nehratelná a raději jsem 3D vypnul. To už je však cena za obrovský svět, povedené modely, ale zároveň také dosluhující hardware konzolí 3DS (platí i pro New 3DS, které vlastním). Při vypnutém 3D zobrazení je však všechno v maximálním pořádku a vy si hru můžete maximálně užít, včetně všech detailů. Hlavně při létání po využítí magické flétny, čímž si celý svět můžete prolétnout za noci při hvězdách, nebo dle denní doby např. sledovat východ, či západ slunce, je zážitek ze hry opravdu maximalizován.

Shrnutí

Pokémon OmegaRuby je fantastickou hrou. Mnozí tvrdí, že na remaky předchozí generace nemá, ale já rozhodně nesouhlasím. Nejenže na ně má, ale doslova je zadupává do země. OmegaRuby je obrovská, krásná a otevřená hra, ve které můžete cestovat mnoha různými způsoby, zažít v ní mnoho různých dějových příběhů a odchytit obrovské množství pokémonů. Kvůli délce článku si nedovolím popisovat zdaleka všechny možnosti, které hra nabízí, a které můžete využít. Můj herní čas přes 80 hodin, přičemž jsem zdaleka nedosáhl všeho, co chci, říká vše. Jedinou nevýhodou je přehnaná hardwarová náročnost při zapnutí 3D, při kterém je podle mě hra takřka nehratelná. Ovládání zpočátku působí také značně chaoticky, ale rychle si na něj zvyknete a poté již nic nebrání si prožít skvělý a dlouhý zážitek, který hra nabízí. Díky napojení na online Pokébank a obrovskému množství vedlejších činností vám hra také po dlouhé době a dlouhých letech, kdy to předchozí generace nedokázaly, začne v hlavě probouzet touhu po dosažení úspěchu jménem „Mám je všechny!

Uděluji 95%