Indiana Jones 4 – Království křišťálové lebky

Indiho dobrodružství mělo původně skončit završením trilogie. Jak sám Spielberg přiznává, odchod Indiho a jeho party za horizont zakrytý sluncem měl symbolizovat odchod definitivní. Novinky ale netáhnou, zatímco oživování starých sérií přináší kýžené finanční výsledky, a tak vlastně nebylo o čem.

Hlavní hrdina dostal do vínku 19 let věku navíc, ostrého mladíka (Shia LaBeouf) k ruce, který mu provádí podobné kousky, jaké Indi sám prováděl před dvěma dekádami svému otci, takže osvědčená chemie dvou generací na rozjeté dobrodružství funguje opět zatraceně dobře. K tomu přidejte snahu o klasický ostrovtip, slušnou záporačku v podání Cate Blanchett, běžnou dávku filmových chyb a logických i trikových nesmyslů po Spielbergovsku (nechápu, že je to z těchto dvou právě Michael Bay, který si od kritiků vyžírá ty neustále facky), trochu promíchejte spolu s pokročilými počítačovými efekty a kupodivu vám vyjde skoro stoprocentní Indiana Jones, jako dřív. Říkáte si, proč skoro? V čem je háček?

Pro mne se háčkem tohoto snímku stalo zakončení příběhu, které se vymknulo běžným archeologickým nálezům, které všichni čekali, a zamířilo poněkud výše do sci-fi žánru. Spolu s velmi hojným digitálním bordelem (ne, že by byl až tak špatný, jen ho prostě bylo moc) se finále proměnilo na velké zklamání, které do té doby velice důstojné oživení slavného hrdiny poněkud pokazilo. Na druhou stranu, předchozích 90% filmu si opravdu drželo slušnou laťku a nespadlo tam, kam běžné remaky, nebo oživení po několika dekádách spadávají. A za to má u mě čtvrté pokračování téhle dobrodružné ságy rozhodně palec nahoru a jsem velmi zvědav, jestli přes pokročilý věk Harrisona Forda nakonec ještě zvládne tenhle starý dobrý produkční tým, který je z velké části už od prvního dílu v nezměněné formě, vydat poslední epické (doufejme že) zakončení. Držím pěsti!