Jobs

jobsŽivotopisné snímky nejsou zrovna moji doménou, ale tento jeden mi byl nedávno doporučen a přiznám se, že o životě rozporuplného velikána Steva Jobse jsem se toužil dozvědět trochu více. A když už není čas na knihu, zbývá film.

Kdo to vlastně byl Jobs? Workoholik? Tyran? Šílenec? Vizionář? Inu, kdo ví. Já vím jen to, že tento film vám na tyhle otázky rozhodně neodpoví, snad jen velmi povrchně v několika málo scénách, které se jeho povahu snaží vylíčit. Film se totiž stejnou, možná ještě větší měrou věnuje spíše firmě Apple, než Jobsovi samotnému. Mnozí sice mohou namítnout, že Jobs a Apple je téměř jedna a tatáž věc, toto tvrzení však vyvrací samotný snímek, který se neštastným způsobem snaží pojmout naprosto vše. Výsledkem je takový nemastný neslaný paskvil, který vlastně neobsahuje nic moc. Stopáž filmu je něco málo přes dvě hodiny a její podstatná část je věnována pomalému začátku z dob kdy Steve firmu zakládal a společně se spoluzakladatelem Stevem Wozniakem přiváděli k životu první osobní počítač v tom smyslu, v jakém ho nyní známe.

Ucamraný a pomalý úvod zabere podstatnou většinu filmu a následující život legendy je nám předložen v událostech rychlejších, než je kadence moderních vojenských kulometů. Než se stačíte rozkoukat, že z garážového Applu se bez upozornění stala velká technologická firma, najednou je z ní Jobs vyšachován nicneříkajícím způsobem a sotva tomu začnete přicházet na kloub, už je tam zpátky a film končí. Tak takhle tedy opravdu ne. Jsem zklamán, rozhořčen, rozladěn a stále se snažím pochopit naprosto zběsilou střední část filmu, kde se divák neznalý Jobsova života velmi marně snaží pochopit, co se to sakra právě děje. Zkrátil bych úvod, přidal ke stopáži ještě půlhodinku, více rozvinul a vysvětlil střední část, přidal nějaký oduševnělý konec a potom by se možná film dal hodnotil lépe. Tuhle chaotickou podívanou bez duše a bez konce ale doporučit nemohu. Pár bodů hodnocení si snímek zaslouží za alespoň částečnou informační hodnotu, ale za zpracování mnoho ne.

Uděluji 35%