Znovuzrození hrdinů DC – Wonder Woman 1: Lži

Druhá komiksová kniha, kterou jsem se rozhodl přelouskat po skvělém úvodu ke Znovuzrození hrdinů DC byla Wonder Woman, která se krátce po svém filmovém debutu v moderním filmovém DC univerzu stala jednou z mých oblíbených postav (jako pravděpodobně pro většinu komiksových fandů) a jako takovou měla tu čest, že jsem ihned přehltal její první knihu v novém projektu s názvem Lži. A nejen jednou.

Příběh

Nová Wonder Woman začíná velmi podobně jako Flash v úvodu ke Znovuzrození. V hlavě má nepořádek a nevzpomíná si, kým vlastně je a kdo jsou její přátelé nebo nepřátelé. Je kladnou superhrdinkou, nebo snad bohem války? Obě možnosti jsou tolik pravděpodobné, ale někdo před ní skrývá pravdu. K jejímu odhalení se musí nutně dostat domů na Themysciru, ale cesta je jí ze záhadných důvodů odepřena. Zoufalá Diana se tak uchýlí k zoufalému řešení a pokusí se vyhledat svého odvěkého úhlavního nepřítele, který jako jediný ji může navést zpět domů. Během příběhu se její cesty zkříží s vojákem Stevem Trevorem, který ji byl vždy dobrým přítelem a kolegou. Ten má v tajemné džungli svůj vlastní úkol a nepotrvá dlouho, než oba hlavní hrdinové tohoto příběhu zjistí, že jejich cíl je společný. Během jejich putování také poodhalí skutečnou podstatu jejich vztahu, ale i Dianin vztah se Supermanem, čímž je kromě hledání Dianina původu samotného učiněno zadost vydání, které si klade za cíl oslovit nové čtenáře a nenásilně je s Wonder Woman a jejím okolím seznámit.

Jak už tomu však bývá a bylo tomu tak i v úvodu série Znovuzrození, ani zde se tak úplně nepovedlo, aby vše bylo pro nováčky přehledné. První stránka příběhu, která naznačuje 3 různé varianty zrození Wonder Woman pro nováčka musí být opravdu těžce matoucí. Pro mě rozhodně byla, než jsem si k jednotlivým možnostem, které stránka obsahuje, našel patřičné reference a zjistil, že se vlastně jedná o alternativy, mezi kterými Diana přemýšlí, jaká z nich je opravdová. Obzvláště při prvním čtení byl tak pro mne hned úvod značně matoucí, na druhou stranu se však jedná o příjemný bonbonek a navázání současné Wonder Woman do celé minulosti DC univerza pro znalé fandy.

Kresba

Ke kresbě se coby začínající čtenář komiksů nemohu, a ani v blízké budoucnosti pravděpodobně nebudu moci vyjádřit jakkoliv erudovaně, ale v knize Lži jsem si po druhém přečtení všiml faktu, že prvních několik desítek stránek kreslil Matthew Clark místo Liama Sharpa, který dostal na starosti většinový zbytek knihy. Jedná se o úvodní pasáž, kdy Diana marně vzpomíná kým vlastně je a nosí na sobě oblek z New 52. Clarkova kresba mi příliš neseděla, protože přes absenci sytých barev, kterou bych v rámci jiného stylu určitě prominul, i když to není můj oblíbený styl, jsem si všiml hlavně toho, že má velký problém s vyjádřením ženských linií. Wonder Woman tak i s odhalenýma dlouhýma nohama v sobě obsahovala cosi chlapského a nebyly to její silné rysy, které mnohem lépe vystihnul jeho nástupce v téhle knize, Liam Sharp. Ten u Wonder Woman dokázal vystihnout nejen její silnou muskulaturu, ale také ladné ženské křivky, což rozhodně nejsou snadné úkoly ke skloubení. Byl jsem tedy ve výsledku moc rád, že úvod zůstal jen kratším úvodem, a po něm jsem se mohl kochat příjemnou Sharpovou kresbou, která nejenže až na vyjímky dokázala ideálně zobrazit hlavní hrdinku, ale také obsahovala obrovské množství detailů v pozadí snímků, kterými jsem se při čtení panelů ochotně kochal. Velmi povedené byly také stránky, které byly na několik panelů rozděleny nějakým velkým předmětem nebo postavou z děje. Syté a většinou temné barvy Laury Martinové už potom byly jen skvělým kresbám vdechly ten pravý moderní komiksový nádech.

Zpracování

České vydání komiksu, ač jsem si koupil levnější verzi s měkkými deskami (je mi líto, ale trojnásobnou cenu za pevné desky opravdu nezaplatím), mě velmi příjemně překvapilo. Hlavně proto, že pod měkkými deskami se skrývá poctivá vázaná vazba (narozdíl od celolepeného úvodu), která je pojistkou dlouhověkosti komiksu. Kdyby byly stránky uvnitř pouze lepené a nesvázané, bylo by mé rozhodování, zdali nekoupit vydání s pevnými deskami mnohem složitější, protože z podobných vazeb mají stránky po několika letech silnou tendenci po jedné vypadávat. Nesmyslná cena hardbackového vydání by mě však pravděpodobně nakonec asi stejně odradila. Cena brožovaného vydání je naopak moc příjemná a v kombinaci s vázanými stránkami ji nemohu hodnotit jinak, než maximálně pozitivně.

Menším flíčkem na kráse tohoto vydání však pro mě byly ne zcela vhodně vložené úvodní obálky k jednotlivým sešitům, které kniha obsahuje. Ty byly vždy vloženy bez jakéhokoliv grafického odlišení ihned za poslední (taktéž nijak neoznačenou) stránku předchozího sešitu. Výsledkem je potom to, že jsem několikrát během čtení opravdu nechápal, odkud kam to komiks vlastně přeskakuje, a že děj nedává žádný smysl. Až po otočení na druhou stránku (ze které to je již patrné) jsem pochopil, že se jednalo pouze o obálku dalšího sešitu, nikoliv o součást příběhu. Tohle by opravdu chtělo vyřešit trochu lépe, např. prostým přehozením graficky zvýrazněné stránky s obálkou se stránkou, kde je neupravená a ničím nepopsaná. Tohle v nováčkovi při prvním přečtení opravdu umí vyvolat nepříjemný pocit chaosu.

Můj první skutečný příběh ze série Znovuzrození hrdinů DC, který se točí kolem Wonder Woman, se mi moc líbil. Oceňuji kontrast mezi kresbou úvodní dvacítky stránek a zbytkem komiksu, kde Wonder Woman podbízivě k rozjíždějícímu se filmovému univerzu od DC obdržela filmem výrazně inspirovaný outfit. Dále oceňuji přívětivost příběhu a vysvětlení vztahů s několika postavami (které rozhodně přidává na hodnotě pro nové čtenáře komiksu – přesně jak láká obálka knihy) a také kvalitní a cenově příznivé brožované vydání od českého nakladatelství. Drobné chybičky by se našly, ale já si po druhém přečtení komiks oblíbil a narozdíl od toho prvního, ve kterém mi coby nováčkovi mnoho věcí uniklo a nedávalo příliš smysl) jsem pochytil mnoho důležitých detailů. Wonder Woman 1: Lži končí poměrně značným cliffhangerem ve více příběhových linkách a tak se moc těším na další díl, který nakladatelství Crew přinese během srpna.