Znovuzrození hrdinů DC – Liga Spravedlnosti 1: Vyhlazovací Stroje

Je to tady! Jestli má být nějaká série v DC universu synonymem pro tu nejvelkolepější akci, pak je to právě Liga Spravedlnosti, ve které v její nejnovější podobě učinkuje hned 8 superhrdinů, pravidelně zachraňujících svět nebo Zemi (v těch komornějších vydáních) před ultimátními hrozbami z temných koutů vesmíru.

Příběh

V souhrnném vydání sešitů Vyhlazovací stroje se Liga potýká hned s několika nebezpečími na mnoha frontách zároveň. Na Zemi se snesou poloorganické nestvůry, které se z neznámého důvodu rozhodnou, že lidstvo je zralé ke „sklizení“. Zároveň s tím se z neznámého koutu galaxie začnou řítit také tisícovky neznámých střel s dalšími biologickými poletuchami, které také napadají lidi, ale jejich primárním úkolem je za každou cenu zničit tzv. Spřízněné bytosti z doby před samotným časem. Ty opět z neznámých důvodů využijí lidi ke svému probuzení a podivuhodnému chování, které nedává žádný smysl. Že už vám to přijde překombinované? No moment, ještě nekončíme. Do toho všeho se kdesi v zemském jádru aktivovaly obrovské předměty tak pokročilé technologie, že během několika málo hodin téměř roztrhají matičku Zemi na kusy. A jak to do sebe všechno vlastně zapadá? Nebudu vás dlouho napínat, nevím. A kniha vám na to bohužel také neodpoví. Příběh postrádá jakýkoliv hlubší smysl a jen přes sebe kupí jednu větší hrozbu, než druhou. Ty se navzájem nesnáší a brojí proti sobě a jen tak mimochodem při tom ubližují všemu živému. Kdo vlastně jsou a proč dělají to, co dělají, na to se nedozvíme odpověď ani u jedné z nich. Jednotliví členové Ligy tak většinou tráví 80% knihy epickými boji proti něčemu, o čem nic nevíme a ani se nedozvíme, protože další díly Ligy Spravedlnosti už se zjevně dějově přesunou úplně jinam, což mě zatraceně zklamalo.

Nevím, jestli si scénárista tohoto velkolepého a megalomanského díla bez hlubšího smyslu jen připravil píseček pro jedno z budoucích vydání, ale moc to tak nevypadá. Příběh na mě spíše působí dojmem překvapit čtenáře na začátek projektu Znovuzrození tak epickou bitvou, že si ani nestačí všimnout absence jakékoliv hloubky. Nejenže je tedy docela nesmyslný a nepřehledný příběh zásadním problémem pro celistvost komiksu, ale ještě ke všemu tohle dílo nepřináší prakticky žádnou slibovanou hodnotu novým čtenářům, kteří nejenže se o „hlubších pocitech a hnacích motorech“ superhridinů nedozví vůbec nic slibovaného, ale ještě ke všemu jsou zmateni, co se to vlastně v téhle komiksové knize odehrálo a jaké to bude mít následky.

Kresba

Zde přicházejí spíše odstavce chvály, protože až na silně nedetailní a barevně nesympatický první sešit, který si pravděpodobně nakreslil scénárista Bryan Hitch sám (pravděpodobně, protože to není nikde přesně uvedeno), se zbytek knihy v režii tužek Tonyho S Daniela a Jesuse Merina moc povedl. Jde o typický barevný mainstream se skvělou prací světel a barev, který podtrhuje megalomanskou akci tvořící drtivou většinu téhle knihy. Sice není tolik detailní jako např nedávná Wonder Woman, ale na líbivosti ani prvopohledové, ani té detailní neztrácí vůbec nic.

Zpracování

České vydání knihy trpí stejným problémem, kterým trpěla např. Wonder Woman –  jednotlivé sešity jsou od sebe v knize oddělené pouze obálkami, takže na první pohled je snadné si splést obálku nového sešitu s pokračováním příběhu (obzvláště pro nepříliš zkušené čtenáře, jakým jsem bezesporu zatím i já sám). Dále jsem pak nespokojen s tím, že často není na první pohled lépe patrné, kdo na jednotlivých sešitech pracoval. Oba dva tyto problémy by se daly vyřešit nějakým jendoduchým oddělovačem sešitů s potřebnými informacemi, ale pochybuji, že k tomu v nejbližší době vyjde – takže podobné stížnosti asi budou zaznívat i v budoucích recenzích. Na druhou stranu zde musím opět pochválit kvalitu výroby, ze které za pěkných cca 250 korun českých obdržíte sice měkké desky, ale uvnitř nich kvalitně zpracovanou vázanou vazbu. A to se pro dlouhověkost knihy rozhodně počítá. Navíc, pokud máte pár těch chechtáků v peněžence navíc, můžete si udělat radost hardbackovou verzí, u které si ale připlatíte až nesmyslně mnoho peněz navíc.

Z prvního čísla Ligy spravedlnosti pod taktovkou Znovuzrození hrdinů DC mám hodně rozporuplné pocity. Na jednu stranu obsahuje přesně tu pravou a skvěle nakreslenou megalomanskou akci, kterou od Ligy očekáváte, na druhou stranu je zde pod ní až příliš nedotažený příběh, který otevírá snad 10 různých příběhových linek a jen málokteré z nich dokáže uzavřít, nebo alespoň trochu vysvětlit. Od této knihy tedy opravdu očekávejte komiksově-popcornovou akci plnou dvojstránkových epických panelů, ale nehledejte v ní žádný hlubší smysl pro celé universum. Alespoň zatím ne. Tajně však doufám, že se v jednom z dalších příběhů série k tomuhle tématu scénáristé vrátí a trochu nám jej osvětlí. Rozhodně by si to zasloužil.