Thor 3 – Ragnarok

Thor patří od počátků MCU k mé oblíbené sérii. Na druhé i třetí pokračování jsem se dokázal těšit od prvního oznámení i přes rok, než film dorazil do kin a poté si ho náležitě užít. Co jsem však od Marvelu obdržel na závěr sólo trilogie o Hromovládci, to jsem opravdu nečekal. Bylo to v dobrém, nebo špatném? Čtěte dále.

První filmový Thor je nyní již 7 let starou záležitostí, která definitivně odstartovala megaúspěšnou éru filmového univerza od Marvelu. To při rozjezdu vsadilo na 3 hlavní hrdiny – Iron Mana, Kapitána Ameriku a Thora. Na těchto 3 naprosto odlišných superhrdinských velikánech bylo univerzum v podstatě vybudováno a každý z nich dostal shodně po 3 sólo filmech. Poslední Thor tuhle dlouhou etapu uzavírá a stárnoucí velká trojka definitivně předává otěže novým, neokoukaným nováčkům, na které bude již jen ve společných velkofilmech nebo formou drobných hostujících rolí dohlížet. Zároveň je potřeba zmínit, že snad ani jeden ze dvou ostatních původních hrdinů nedokázal během svých tří filmů tak razantně změnit žánr, jako právě Thor. Iron Man byl vždy o hi-tech hračkách a rozpustilém miliardáři Tony Starkovi (nebo spíše jeho egu), Kapitán Amerika byl zase akční jízdou plnou odhodlání a vlastenectví ctícího veškerá pravidla (až do Civilní války), a Thor byl dobrodružným, ale hlavně epickým vyprávěním o Hromovládci a jeho překrásném domově Asgardu. Ano, skutečně jsem napsal byl, protože zatímco jeho druhé pokračování oproti prvnímu jen drobně popustilo tvůrčí uzdu, třetí film se doslova utrhl ze řetězu.

Velkolepá, ale hlavně epická a téměř vždy dramatická akce a příběhové zvraty byly vyměněny vtípkováním za každou cenu a totálně odlehčenou atmosférou, která jakoby popírala dramatičnost a velkolepost samotného námětu. Jestli se to stalo na úrovni scénáře, nebo až režie si netroufám odhadovat, ale byl jsem z toho doslova opařený. Sem tam místy peprné hlášky byly zrušeny a nahrazeny vtípkováním doslova v každé scéně filmu. Neříkám, že bylo špatné, ale často bylo až příliš laciné a bylo ho zkrátka příliš mnoho. Námět filmu nabízí několik míst, které kdyby byly uchopené tím správným filmovým dramatikem (kterým režisér Taika Waikiki rozhodně není), možná by se mu podařilo vykřesat mnohem větší emoce, než opravdu dokáže. Ale jelikož si pan režisér totální zkázu Asgardu, nebo třeba i smrt důležitých postav vykládá tak nějak po svém, po konci filmu se zkrátka neubráníte myšlence, jestli to celé nebyl vlastně jen jeden velký vtip, protože nabídl tolik zásadních dějových zlomů, smrtí, pádů civilizací a megalomanských soubojů, přičemž nic z toho nebylo podáno v té pravé vážnosti.

Další ohromnou změnou tohoto filmu je také soundtrack, který má konečně nějakou duši. Originální skladby dokázaly film ozvláštnit a dodat mu v MCU jinak tolik chybějící hudební rozměr. Konečně!

Musím říci, že svádím takovou malou vnitřní bitvu. Je Poslední Thor dobrý, nebo špatný film? Mám být zklamaný z toho, že jsem dostal něco úplně jiného, než jsem očekával, nebo právě naopak? Strašně moc jsem se těšil, že původní trilogie tří hlavních hrdinů MCU budou zakončeny opravdu velkolepým a dramatickým dílem, které by se na tak závažné téma, jakým je zkáza Asgardu rozhodně hodilo a místo toho jsem dostal lacinými vtipy zamořenou komedii, která z takto zlomové události pro celý vesmír dělá lacinou frašku. On ten lehký formát sám o sobě není vůbec špatný, já podobnému stylu v komiksovém filmu říkám proč ne, ale musel to být zrovna poslední Thor? A musel přijít zrovna nyní, když velmi silně komediálních filmů uvedl Marvel v poslední době už docela hodně? Je tu Ant-Man, Strážci Galaxie, Spider-Man… ti všichni mají své filmy laděny v odlehčeném a hlavně vtipném duchu a právě nyní bylo načase zase trochu zvážnět. Nestalo se a já si myslím, že tohle je bohužel pro Marvel první větší přešlap, který si nedokázal ohlídat. On je Thor 3 bezesporu skvělým, vtipným a dobře vypadajícím filmem a sám o sobě vlastně vůbec špatný není. Jen podle mne v tomto formátu přišel ve velmi nevhodný čas a právě teď jsem od něj chtěl něco opravdu zcela jiného. Moc rád si ho někdy pustím znovu, opravdu se jedná o skvělou podívanou, ale pachuť z toho, že v tuto chvíli od Marvelu přichází na plátna až příliš mnoho osmdesátkových hitů a laciného vtípkování už bohužel tomuto filmu zůstane v mých očích asi navždy přikována.