Vykoupení z věznice Shawshank

vykoupeni-z-veznice-shawshankVykoupení je jedním z filmů s jejichž zhlédnutím jsem otálel dlouhou dekádu a to i přes to, že bývá označováno za jedno z nejlepších filmových děl všech dob. Bylo otálení chybou, nebo jsem jedním z mála diváků, kteří toto ztvárnění předlohy Stephena Kinga nebudou vychvalovat do nebe?

Příběh sleduje životní cestu finančníka Andyho Dufresna, který je odsouzen za vraždu manželky a uvězněn mezi nejhorší kriminálníky. Vězení, které se zpočátku jeví jako místo, kde není možné přežít ani jednu noc (kdo ví, je-li to filmové klišé, nebo realita), natož zbytek života se divákovi postupně otevírá a přes jeho drsnou slupku nechá velmi humánním způsobem nahlédnout pod povrch a současně i poukázat na mnoho problémů spojených se současným fungováním nápravných zařízení, které sice drží ať již právem, či neprávem odsouzené lidi mimo společnost, ale současně je absolutně odstřihávají od reality, do které se po vypršení svého trestu nejsou schopni vrátit, a tak dochází k totální bezradnosti a recidivě kriminálních zvyků kolikrát i účelně páchaných proto, aby se člověk mohl vrátit zpět do vězení. Věznice ve filmu žije vlastním, velmi uvěřitelným životem a postupně poodkrývá další a další příběhy nejen vězňů, ale také dozorců a ředitele, kteří spravedlnosti nemusí být nakloněni tolik, jak by se na první pohled zdálo.

Jak je na tom odsouzený Andy s jeho skutečnou vinou, či nevinou a jak si poradí se svým trestem nebudu dále vyzrazovat, ale buďte připraveni na ucelený a stabilní příběh s poctivými základy i dynamickým vývojem, který vás ani na chvilku nenechá nudit, a to i přes svou poměrně dlouhou stopáž. Sám za sebe nemohu potvrdit, že by šlo o až takovou pecku, jak celosvětové portály a hodnocení tvrdí. Jako nejlepší film, který jsem kdy viděl Vykoupení rozhodně neoznačím, ale popírat, že se jedná alespoň o jeden z nejlepších také nebudu. Přes svůj ne příliš povedený plakátový vzhled a tak trochu „nelákavý“ text distributora se jedná o skvěle natočené dílo, které by měl každý filmový fanda i nefanda vidět.