Iluzionista

iluzionista.fw

Letošní filmové Vánoce měly u nás doma jasné téma. Kouzelníci. Po skvělých Podfukářích přišel ještě skvělejší Dokonalý trik a nyní je na řadě třetí magický snímek Iluzionista. To nejlepší nakonec, říkává se. V případě Iluzionisty jsme se bohužel trochu sekli a přesto, že film nebyl vůbec marný, rozhodně to nebyl zlatý hřeb našich kouzelnických Svátků.

Všechny tři zmíněné filmy mají dva společné prvky. Tím prvním jsou triky a iluze, druhým zase snaha filmu tak trochu oblbnout samotného diváka, který si po celou dobu myslí A, tak trochu připouští i B, ale nakonec mu film nabídne jasné C. A ani Iluzionista není jiný – rozumějte není jiný ve snaze oklamat i samotného diváka. Co mi ovšem vadí, je fakt, že zatímco ve výtečné dvojici filmů Podfukáři a Dokonalý trik jsou divákovi nakonec téměř všechny triky vysvětleny, Iluzionista si svá „tajemství“ nechává pro sebe – ba co víc – snaží se v divákovi navodit pocit, že vlastně kolikrát vůbec nejde o žádné triky, či iluze, ale o opravdovou magii. Ta navíc v druhé polovině filmů nezažívá žádné obměny ani novinky, hlavní postava předvádí stále dokola to samé komorní kouzlo.

Po stránce vzhledu je film chudší než předchozí dva a nezachraňuje to ani fakt, že byl z velké části natáčen v naší vlasti – Vinohradské divadlo si opravdu jen tak s něčím nespletete, stejně jako mnoho dalších pražských budov, které se ve filmu často objevují. Snímek je celý protkán jakousi temnou atmosférou, která ale bohužel nefunguje – triky a iluze jsou značně nudné a nezáživné.

Na konci filmu přichází stejně jako ve dvou předchozích velké finální rozřešení, které však zdaleka nemá takové grády, jaké by mělo. A to je vlastně asi vše. Iluzionista se ani výtvarným pojetím, ani příběhem a iluzemi, které ještě navíc nebyly vysvětleny, nemůže Podfukářům a Dokonalému triku vůbec rovnat. Naopak zůstává daleko předaledako za jejich stíny. Ve všech ohledech. A zatímco dvojici předchozích filmů budete s chutí sledovat znovu a znovu, ke znovuzhlédnutí Iluzionisty vás nic, ale opravdu vůbec nic nenaláká.

Uděluji 65%