Koncert: Metallica – Praha 2019 (Worldwired Tour)

Metallicou končí letošní open-air sezóna, která pro mne znamenala celkově asi nejvíce absolvovaných velkých koncertů během jednoho roku za celý život. Na to, že původní plán 2019 po narození dcerky byl takový, že si během jejích prvních let dáme s koncerty útrum, vcelku slušné skóre. Od čeho jsou však babičky, no ne?

Nejenže lístky na tenhle koncert byly letos průměrově nejdražší ze všech (a to jsme navštívili i Kissáky), ale ještě ke všemu jsem se rozhodl pořídit tu rovnou nejdražší kategorii (nepočítaje různé VIP balíčky za desítky tisíc peněz) k sezení, v nejbližším možném sektoru, co se vzdálenosti k pódiu týká a taktéž s tím asi nejlepším možným úhlem s ohledem právě na vzdálenost. Co jsme si za své peníze užil? Pokusím se nehodnotit fakt, že styl Metallicy není zrovna můj oblíbený šálek čaje, ale coby obecně rocker a metalista bych se na sebe upřímně zlobil, kdybych si nechal takovouhle legendu naživo ujít.

Ještě před ohlédnutím za koncertem jako takovým musím pochválit organizaci vstupu a areálu, kdy jsme díky patřičnému počtu lidí u turniketů nemuseli vůbec čekat a ihned jsme byli v areálu. Uvnitř nás pak čekal separátně uzavřený prostor kolem naší tribuny, kam se dostali pouze diváci s místenkou, a kde jsme měli k dispozici „vlastní“ wc budky a stánky s občerstvením, díky čemuž tam byly jen velice přijatelné, nebo žádné fronty. Spolu s tím přišel i dostatek prostoru k životu a dýchání. Za to palec nahoru a jsem rád, že jsem ve vyšší cenně lístku k sezení tohle dostal.

Nyní k samotné produkci, která začala skladbou Hardwired z posledního alba, následována perfektně zahranou The Memory Remains. Hned od začátku jsem musel významně pochválit ozvučení, které i u nás na tribuně dosahovalo špičkové kvality a tak akorátní hlasitosti. Čitelnost nástrojů i zpěvu byla perfektní a velmi dobře evidentně již předem odladěná. Kapela pokračovala hraním dalších písní, které jsem až do One bohužel příliš neznal, ale přesto jsem si je díky kvalitní a sebejisté produkci užíval, o perfektní One s padnoucí laserovou i ohnivou show k tomu nemluvě. V tomto ohledu až na vyjímky koncert neměl chybu a Metallica potvrdila, že je léty protřelá a v koncertování vyspělá kapela.

Po 2 třetinách koncertu však přišel na řadu opakovaný vtípek v podobě písně Jožin z Bažin, která u nás od téhle americké skupiny již v minulosti živě zazněla a bohužel nutno podotknout, že opakovaný vtip není vtipem. Stejně tak musím hodně pohanit přednes skladby Nothing Else Matters, na kterou vždy většina fandů čeká a já věřím, že kapele už se téměř zajídá ji hrát. A bylo to setsakra znát, protože během jejího přednesu jsem nevěděl, jestli si z nás hlavně frontman James Hetfield nedělá dost ošklivou srandu. Tahle dokonale romantická balada byla totálně pošpiněna, nečitelně odrecitována a odfláknuta takovým způsobem, že se naprosto vytratilo kouzlo, které v sobě má. Musím říci, že než takhle okázale dát najevo, jak moc neradi kluci tuhle tolik protřelou píseň hrají, snad ji neměli hrát raději vůbec. A ještě ke všemu jako předposlední. Tohle se fakt hodně nepovedlo!

S výtkami bohužel ještě nekončím. To, že z nejdražších míst na celém koncertě byla vidět jen cca polovina pódia a obecně scéna byla postavena tak nešťastně, že jsme prakticky viděli jen třetinu toho, co se na ní promítá a ještě v úhlem velmi deformovaném složení 2 obrazů bych i spolu s chudou scénou ještě tak nějak odpustil, ne všechny kapely si potrpí na výpravě jako k americkému filmu. Co mě ale dostalo byla za tribunami umístěná dálková světla, která se po setmění zapnula a běžela na dost neskutečně hlučné a dunící motorové generátory! S prominutím kokota (omlouvám se, ale nemám pro tohle jiného označení), který tohle vymyslel bych rád osobně potkal, protože na nejdražších místech z celého koncertu jsme si pod zadky během poslední třetiny produkce neustále slyšeli řvoucí generátor, který byl slyšet i při opravdu hlučných písních, natož pak při pomalejších, nebo ne tolik řízných skladbách. Tohle vymyslel opravdu inteligent s IQ bubnu a moc mu tímto děkuji za významné pokažení zážitku z koncertu.

Je čas finálního zhodnocení. Koncert byl pro mne velikým zážitkem, do kterého pozitivně i negativně vstoupilo možná až příliš mnoho aspektů. Nejvýznamnějšími pro mě byla skvělá organizace na začátku, avšak tristní vedení koncertu (motorgenerátory) na konci. Fantastický zvuk i na tribuně, ale zcela nevhodně navržená scéna, které na tribuně naopak činila veliké problémy a nenabídla vůbec nic zajímavého, ani dobrý přehled na muzikanty. Profesionálně a skvěle zahraná drtivá většina písní, a naprosto odfláknutá a do koše hozená největší pecka, na kterou se všichni vždy těší. Také vkusná a povedená laserová show spolu s pořádnými ohni a závěrečným ohňostrojem, které by však neměly zachraňovat ostatní přešlapy. Tak vám opravdu nevím… bude to těžký součet, ale asi poslední dobou nějak měknu, stejně to byl v těch nejdůležitějších aspektech (kvalita hraní, zpěvu a ozvučení) skvělý zážitek.