Divadlo: Ideální manžel (2015)

divadlo-na-vinohradechPo rozverném muzikálovém období je načase dát šanci zase nějaké té klasice. Divadlo na Vinohradech nabízí stoletou klasiku Ideální manžel od Oscara Wildea s výborným obsazením. Divadlo jako takové už po příchodu nabízí jistou nenapodobitelnou atmosféru, i díky krásným prostorům scény.

Do příběhu, který se odehrává v Anglii za doby, kdy již ženy v politice nebyly tabu, jak tomu bývalo za dob první světové války, jsou obsazeny české herecké stálice typu Zlata Adamovská, Hana Maciuchová, Jan Šťastný, a další neméně významné osobnosti. Příjemné bylo, že hra podle mého názoru nemá žádnou vyloženě hlavní roli, příběh z klasické Anglie si tak nějak pozvolna pluje a nabízí detailní pohledy na téma typických anglických gentlemanů, zábavných večírků smetánky a zároveň špíny v politickém dění. Svým způsobem se jedná o velmi závažný příběh, který je vkusně a osobitě přepracován do podoby komedie, ze které sice neprskáte smíchy, ale znudění také rozhodně nejste.

Hlavní příběhová linka se věnuje lordu Chilternovi (Jan Šťastný), který patří mezi morální a poctivé politické špičky tehdejší Anglie. Jeho minulost se zdála být bezúhoná a právě proto ho jeho žena Gertruda (Simona Postlerová) tolik miluje a obdivuje. Najednou se ovšem odkudsi z minulosti objeví dopis o původu majetku, který kdysi nabyl, a ten by mohl zcela ohrozit jeho politickou kariéru a pověst. Do příběhu vstupuje lady Cheveleyová (Zlata Adamovská), která tímto dopisem disponuje a rozhodne se lorda Chilterna vydírat a díky jeho moci a páce v podobě inkriminujícího dopisu získat politickou podporu pro nevýhodný projekt, ve kterém má vlastní zájmy. Aby bylo téma korupce v politice trochu odlehčeno, příběh má hned několik vedlejších linek, např. životní trable prostopášného šlechtice Vikomta Goringa v podání skvělého Jiřího Dvořáka, nebo sestry lorda Chilterna, lady Mabel, jež pro peprná slůvka a neetické chování rozhodně nejde daleko. Velký důraz je taktéž kladen na lady Markbyovou, která je věrnou průvodkyní lady Cheveleyové a ve hře působí jako typický humorný prvek. Do hry vstupuje ještě více důležitých a charakterních postav, ale to bych mohl prakticky přepsat celý scénář. Herecké výkony všech se mi moc líbily a přišly mi na stejné úrovni. Hlavně Jiří Dvořák, který si svou roli viditelně velmi užíval, byl úžasný, a v některých replikách mi hlasovým projevem a gesty silně připomínal styl Miroslava Donutila, který mám tak rád.

Ideální manžel je od první do poslední minuty léty k dokonalosti vypilovanou hrou, která nemá vyloženě slabší místa a humor je dávkován s naprostou přesností tak, aby se divák ani chvíli nenudil. Nečekejte výbušné salvy nezastavitelného smíchu, nýbrž jemnější gentlemanské vtípky, které dokonale korespondují s dobou a místem, kde se příběh odehrává. Můj celkový dojem je velmi pozitivní – byl jsem svědkem velmi dospělé a stabilní hry. Jediný důvod, proč neudělím osmičkové hodnocení je fakt, že kulisy byly poměrně chudé, již dříve viděné v jiných hrách divadla, a zároveň nebylo úplně zvládnuté jejich přeměňování během hry. V tomto ohledu se stále jedná o tradiční pojetí klasického divadla a nevypadá to, že by se někomu chtělo dosahovat zde jakéhokoliv pokroku.