Agents of S.H.I.E.L.D. – season 4

Seriál Agenti Shieldu konečně vyložil karty na stůl. Tři sezóny jsem poctivě čekal, jakým směrem se vydá – jestli skočí vzhůru a zařadí se mezi pevné betonové pojidlo MCU filmů, nebo jestli zůstane na úrovni všech ostatních Marvel seriálů, které pro filmové universum nejsou významné.

Nebudu dlouho napínat strunu, druhá možnost se bohužel ukázala jako správná. Ve čtvrté sezóně se už i tenhle seriál (stejně jako filmy) zcela odklonil od reality a pozval do svého děje démonického Ghost Ridera a téměř až magickou knihu, která všem, jenž si jí přečtou, umožní přeskočit technologické možnosti své doby o několik dekád až století. Až sem bych neměl žádný problém, děj ať již televizní či filmové série se musí vyvíjet, aby nezačal nudit, ale Agenti ve čtvrté sezóně bohužel také zcela evidentně přišli o obrovskou sumu v rozpočtu na postprodukci a dříve špičkové speciální efekty se odporoučely o 2 třídy níže, kde člověk neví, jestli se má smát, nebo brečet. Téměř 20 let po startu nového tisíciletí se tak stále musíme dívat na výbuchy a animace v kvalitě, kterou zvládají i starší počítačové hry renderovat v reálném čase. Špičková animační studia jsou asi tolik přetížená záplavou digitálních velkofilmů, že si je seriál s běžným rozpočtem již nemůže dovolit.

Dějová linka nebyla úplně špatná, dokázala dokonce několikrát poměrně intenzivně překvapit, ale infarktové zakončení sezóny, která důvěrně známe ze sezón minulých, jsou také pryč. V závěru této dvacítky dílů se děj bohužel na několik epizod přesunul do jakési virtuální reality a veškerá před tím vybudovaná atmosféra i spád byly ty tam a ani po přetrpění těchto dílů se už na závěr sezóny nedokázaly vrátit.

Seriál se bohužel vybarvil tak, jak jsem si nepřál a podle mé osobní prognózy (aniž bych jakkoliv analyzoval sledovanost) už se mockrát na televizní obrazovky nevrátí. Agentům dávám jednu, maximálně dvě další řady, než po nich neštěkne ani pes. A přitom stačilo tak málo. Nekrátit rozpočet, pozvat sem tam do nějakého dílu hostující hvězdu z MCU a vše mohlo být úplně jinak. Ale není…

Uděluji 60%