666 Park Avenue – season 1

666-Park-Avenue-BannerPrvní, a zároveň poslední sezóna ambiciózního projektu Terryho O’Quinna, který začal jako velkolepé dílo, a nakonec diváci mohli být rádi, že byl vůbec nějak dovysílán.

666 Park Avenue byl prezentován jako horor, a v první půli seriálu by se tomu možná dalo i věřit, co se ovšem začalo dít po ní, není příliš snadné shrnout. Než zhodnotím děj, je nutné uvést, že seriál se od samého začátku potýkal s relativně nízkou sledovaností, rozumějte nízkou na to, co se od něj očekávalo. V absolutních číslech ale nebyla vůbec špatná. Faktem je, že se schylovaly mraky, a málokdo věřil, že by byl seriál obnoven. Nakonec se Amerikou prohnal jeden z velkých hurikánů, zničil kulisy, a tvůrci to použili jako záminku k oficiálnímu ukončení seriálu. Dobrá, řekli si fanoušci, budeme doufat, že děj bude alespoň nějak ukončen. To však ještě netušili, že poslední 4 epizody budou odloženy z vysílání. Nejprve o několik měsíců a nakonec na neurčito. A nikdo vlastně přesně neřekl proč, protože až tak špatný a neúspěšný seriál rozhodně nebyl. Nakonec závěrečné seriály odvysílala španělská televize, a po nějaké době se objevili i anglicky mluvené verze kolující po internetu, takže nakonec jsme mohli seriál dosledovat.

A nyní k ději a zápletkám. Jak jsem již zmínil, prvních několik dílů diváka opravdu velmi namlsalo, příběh je originální a neotřepaný, a přesto, že se našlo několik tradičních kverulantů říkajících cosi o klišovitých zápletkách, neměli pravdu. Příběh působil uvěřitelně, dostatečně temně, a troufám si tvrdit, že přišlo i dost nečekaných zvratů. Za sebe zkrátka mohu říci, že po prvních cca 5 dílech se u mě Park Avenue vyšplhal velmi vysoko.

Druhá půlka však byla značně odlišná. Hororové prvky postupně vyšuměly, a staly se obyčejnými mezilidskými intrikami. Ty, které zůstaly, byly převedeny do mytologického hávu, a bylo na nich tolik šetřeno, že triky občas vypadaly jako vytržené z béčkového animáku. Zápletky přestaly být napínavé, temná atmosféra se zvrátila do nesmyslných banalit, a celý seriál šel bohužel do kopru. Jediné, co zůstalo, je hromada neobjasněných věcí, kterým se ani nedá říkat zápletky.

Poslední 4 epizody jsem tedy zkoukl hlavně z povinnosti, doufaje, že se nevysvětlené objasní. A jak to dopadlo? Snaha byla, poslední epizoda se snažila děj poměrně jasně uzavřít, za to rozhodně palec nahoru. Ne, že by se přitom ovšem povedlo vše objasnit. Pár věcí sice vysvětleno bylo, jak jinak než s mytologickým kontextem, ale mnohem více jich už navždy zůstane nezodpovězeno. Na zakončení je bohužel dost vidět, že bylo počítáno s další řadou, ta ovšem nepřišla, dost záhad zůstalo bez objasnění, a tak jsem jako běžný divák právem naštvaný, že jsem se seriálem ztratil kolem 9 hodin času.

Objektivní shrnutí je velmi těžké. Seriál měl skvělý motiv, zpočátku i bezvadné scénáře a atmosféru. Poté ale velmi utrpěl kolísající kvalitou posledních dílů a nakonec byl zcela zazděn tím, že nedostal další řadu a mnohé záhady tak zůstaly nezodpovězeny.  Možná se na 666 Park Avenue s odstupem času podívám znovu a možná změním názor. Nyní ale nemohu být štědřejší.

Uděluji 40%