Matrix

matrixČas na nějakou nesmrtelnou sci-fi klasiku. A která by mohla být více nesmrtelná a více sci-fi, než trilogie Matrix? V roce 1999 přišli bratři Wachowští s nápadem, který přivedli k životu vlastní režií a z výsledku se stal kultovní hit.

Trilogie vypráví příběh budoucnosti, ve které převzali vládu nad zemí stroje a lidé jsou využíváni pouze coby zdroj energie a žijí v imgainárním světě zvaném Matrix, zatímco jejich fyzické schránky napájí veškeré potřeby vládnoucích strojů. Vlastně to zní jako neuvěřitelně otřepaný a dnes již naprosto přetížený klišé příběh. V tomhle příběhu však není. Na scénu přichází nadějný programátor a hacker Neo (Keanu Reeves), který se má stát Vyvoleným, jež dokáže lidskou rasu osvobodit a vrátit kontrolu nad světem zpět lidem.

První díl je vlastně jakýmsi úvodem do nového světa, jenž je protkaný úžasnými a originálními nápady, které do sebe zapadají jak ozubená kolečka ve švýcarských hodinkách. Celé je to navíc doplněno líbivým vizuálním kabátkem, díky kterému má film hned několik scén vrytých do pamětí diváků nesmazatelným způsobem. Ano, narážím samozřejmně na úvodní scénu s Trinity, nebo přestřelku u přepadení budovy, kde agenti drželi v zajetí mučeného Morphea. Tyhle scény s jejich úžasným audiovizuálem a smyslem pro detail jen stěží něco překoná. Vlastně je jich tam mnohem více, ale to bych mohl převyprávět prakticky celý film.

Takže máme skvělý a promyšlený příběh, přitažlivý a vymazlený audiovizuál a jak jsou na tom herecké výkony a jednotlivé postavy? V hlavních rolích si tvůrci jen stěží mohli vybrat lépe, všichni tři září a své role si užívají. I přesto jsou ale všichni naprosto zastíněni úžasným Hugo Weavingem, coby Agentem Smithem, který ve filmu funguje coby počítačový antivirus, snažící se bojovat proti nákazám, které celý systém ohrožují. To on je hlavním prvkem. To on dělá Matrix Matrixem a bez něj by to nikdy nebylo ono. Pro mě se jedná o jednu z nejvýraznějších postav celé kinematografie a myslím, že Hugo Weavinga si už navždy budu spojovat s touto rolí. Jako celek zkrátka Matrix bezchybně šlape a jen těžko se najde něco, co mu bude konkurovat. Minulých 16 let se žádný snímek rozhodně ani nepřiblížil. A to možná také proto, že tohle je prostě dílo, které si tak nějak utvořilo svůj vlastní žánr.