Jurský park 2 – Ztracený svět

jurksy-park-ztraceny-svet

Natočit důstojné pokračování megalomanského a technologického hitu, jakým se bezesporu první Jurský Park před dvaceti lety stal, bylo samo o sobě stejnou výzvou, jakou je nyní pro Jamese Camerona například pokračování Avatara. A jak si s touto výzvou Steven Spielberg poradil? Čtěte dále.

Být na režisérově místě, asi bych se podobného pokusu raději vzdal – ale co si budeme namlouvat, filmy jsou byznys a kudy tečou peníze, tudy jezdí velcí režiséři. Steven poměrně rychle pochopil, že pokud chce alespoň trochu uspět, nemůže se spoléhat na ten samý wow efekt, kterým oslnil u prvního dílu, a prozíravě zcela změnil žánr. Z výpravné a dobrodružné rodinné podívané se stal tvrdý a drsný horor se vším všudy. Jurský park již není, čím býval. Transformoval se z rodinného zábavního centra pro bohaté na neutěšenou džungli, kde vládne zákon silnějšího, a miliardářský snílek John Hammond má opět další nápad, jak zvířata, která stvořil, opět zpeněžit.

Dost ale k anotaci – celý ten pokus podle mě příliš nefunguje. Aby divák měl alespoň trochu důvod k obavám o osudy postav, naservíroval nám scénárista do tohoto pokračování opět známou postavu z předchozího dílu, a sice matematika Iana Malcolma a jeho rodinu, kterou musí ze spárů dravých tvorů vysvobodit. Zároveň se na scéně objevuje banda nemilosrdných, krutých a dobře vybavených lovců v čele s šaškem Petem Postlethwaitem, jež byl spíše k smíchu, než k čemukoliv jinému, k čemu byl nejspíše určen. Tato parta reprezentuje všudypřítomnou lidskou chladnost a krutost, se kterou musí hlavní hrdinové taktéž zápolit. Můžeme namítat, že je to podobné klišé, jako z prvního dílu, jenže ten měl alespoň k dispozici ten výše zmíněný wow efekt, který toto pokračování úplně postrádá. První polovina děje mi přišla totálně nezajímavá, nudná, a ta druhá i přes to, že byla mnohem lepší, celý film zachránit nedokáže.

Vizuální zpracování je i přes trochu navýšený rozpočet velmi nudné. Drtivá většina filmu se odehrává v noční džungli a dinosaurů si divák také příliš neužije – ani zde tedy nebyl slavný předchůdce poražen. Pryč je megalomanské pojetí zábavního parku, pryč je nádherná podívaná na úžasná prehistorická zvířata. Zbyla jen tma džungle a pach krve. Je mi líto, ale tohle je bohužel typický produkt filmového byznysu, který vznikl hlavně proto, aby vytáhl z diváků nějaké ty chechtáky navíc na základě slavné značky. Rozumějte, není to až tak hrozné, jak by to mohlo vyznít, ale ve srovnání s prvním dílem nemá Ztracený svět šanci.

Uděluji 60%