Revenant

O tom, že Leonardo DiCaprio v posledních letech herecky dospěl v jednoho ze všeobecně nejoblíbenějších herců nemůže být pochyb. O tom, že si zatraceně dobře vybírá role také ne. Dlouhou dobu mu však chybělo filmové cenění nejvyšší a to se změnilo až po natočení survival snímku Revenant (Zmrtvýchvstání), ve kterém si dlouho vyhlíženého Oscara vysloužil spolu s režisérem a kameramanem.

Příběh vypráví o medvědem těžce zraněném lovci kožešin Glassovi (Leonardo DiCaprio), který se navzdory svým smrtelným zraněním rozhodně bojovat a přežít, aby pomstil nepravosti, jež mu byly způsobeny skupinkou ostatních lovců. Ti měli jasný úkol – za tučný bonus k výplatě se o něj dobře postarat a dopravit ho do bezpečí. Rozhodli se však, že bude lepší vzít peníze, nechat Glasse na pospas smrti a upalovat do bezpečí bez zbytečné přítěže. Glass však téměř jistou smrt přežije, vyhrabe se ze svého hrobu a vydává se na dlouhou a mrazivou cestu za pomstou.

Revenant je úplně jiný film, než na který jsme z posledních let Hollywoodu zvyklí a to především proto, že scény v mrazivých lesích a tundrách Jižní Dakoty jsou zcela opravdové, a herci, kteří se ve snímku doslova pachtí sněhem a ledovou vodou tak skutečně činili i před kamerou. Žádné natáčení v teple studia a následné přidávání krajin do záběrů – hercům byla naprosto stejná zima, jako hraným postavám a při natáčení podstupovali opravdu mrazivé a nebezpečné dobrodružství. Při natáčení v těchto oblastech hrozil zcela reálně útok od medvědů a teploty dosahovaly až k minus 30 stupňům celsia. Na výsledném filmu je tenhle „detail“ až neskutečně znát – postavy zimu nehrají, ale opravdu ji prožívají. Za to můžeme děkovat poměrně neznámému režisérovi jménem Alejandro González Iñárritu, který se rozhodl natáčení ve studiu neuskutečnit, přes výtky producentů těžce převýšit plánovaný rozpočet, a vystavit sebe i herce spolu s celým natáčecím týmem extrémnímu nepohodlí. Byl to však právě tento krok, který filmu vyhrál tři Oscary a dodal mu neskutečnou uvěřitelnost. Sám režisér odmítnuté natáčení ve studiu okomentoval slovy „To je přesně to, co jsem nechtěl. Skončili bychom totiž před zeleným pozadím s kávou, v pohodlí, každý by byl šťastný, ale s největší pravděpodobností by z filmu byl kus ho*na.“

Revenant je opravdu geniální ukázkou tvrdé práce a odhodlání spojených s poctivým filmařským řemeslem. Během příběhu hlavní postavy je divákovi servírováno snad ještě větší množství překrásných a do morku kostí mrazivých krajin, než v Jacksonově trilogii Pán prstenů, a to už je opravdu solidní číslo. Krajiny jsou místy samozřejmě patřičně dobarvené a doupravené, ale spolu se scénami ze skutečných prostranství působí jednoduše skvěle a dodávají filmu další rozměr.

Déle už nebudu skrývat své nadšení z celého snímku, který po všech směrech šlape jako švýcarské hodinky. Fantastické scenérie krásné přírody protkané tvrdou snahou o holé přežití, která se nezastaví před ničím. Oscary za tento film byly ve všech třech případech zcela zasloužené a já se jdu poohlédnout po některém z dalších filmů, kde si Leonardo střihne hlavní roli, protože se zdá, že co takový film, to perla.