300: Bitva u Thermopyl

300Tenhle snímek je asi prvním svého „žánru,“ který před necelými 10 lety přišel s vymazleným komiksovým vzhledem, jež se jen tak neomrzí.

Jednoduchý a přímočarý příběh vypráví osudy řeckého krále Leonida, který se v roce 480 př.n.l. proslavil svým hrdinským odporem proti perské armádě v bitvě u Thermopyl. Přiznám se, že přesně nevím (pokud vůbec někdo ví), jak to tenkrát vlastně přesně bylo, ale film si tento příběh každopádně vykládá svým vlastním způsobem. Ale proč ne, nejde o historický dokument, nýbrž o pokus překvapit něčím úplně novým. Mezi tímto hlavním dějem si párkrát odskočíme na několik krátkých okamžiků do samotné Sparty, kde se spartská královna, Leonidova žena, snaží přesvědčit senát o vyslání armády na pomoc jejich králi, který svou bojovou výpravu podniká tak trochu na vlastní triko. Nic složitého, ale musím říci, že mě příběh i přes svojí možná až přílišnou jednoduchost velmi oslovil a pobavil.

A audiovizuál? Těžko porovnávat, něco takového tu opravdu ještě nebylo. Komiksový vzhled vyplňuje vlastně 100% celého filmu a popravdě mu není příliš co vytknout. Je nový, neokoukaný a garantuji vám, že budete hltat každý detail, který vám bude předložen. Ať už odcházející hrstku statečných bojovníků uprostřed pole plného žlutých klasů pšenice, nebo bitvy proti nekonečným perským hordám a jejich stvořením, které si peršané na tuto bitvu nechali přivézt z opačných konců světa. Ano, těžko vlastně můžeme hledat historickou přesnost někde, kde se na bojišti objevují nestvůry ze samotného pekla. Ale co, jak bylo řečeno výše, tento film si na žádný dokument nehraje. Zpomalené bojové scény jsou perfektně natočené a nápadité. Zkrátka ani chvilku nuda, vždy je nač se dívat. Hlavně perfektní formace řeckých bojovníků a jejich nadsázka nad tím, jak beznadějný souboj se snaží s protivníkem vést, jsou kořením filmu. Stejně jako vyprávěcí styl, kterým je celý snímek prezentován.

Neřešte historickou přesnost. Neřešte plytké a nicneříkající dialogy. Neřešte zkrátka vůbec nic a jen si s mísou pocornu užívejte úžasnou podívanou. Pokud to dokážete, budete nadšeni stejně jako já.