Avengers

avengersVelkofilm Avengers je vyvrcholením první fáze plánů studia Marvel v podobě komiksového velkofilmu, ve kterém se spojí všichni hlavní hrdinové z předchozích příběhů za jediným účelem – jak jinak než záchranou světa. V době uvedení filmu ještě nebyly komiksové filmy až takovým evergreenem, jakým jsou dnes a mnoho lidí (včetně mě) se na snímek těšilo s neuvěřitelnou nedočkavostí, protože něco takovéhu to ještě nebylo. Jak jsme za čekání byli odměněni?

Na plátno se za záchranou světa vrhají opravdu všichni představitelé hlavních postav z minulých filmů s jediným malým rozdílem, a sice novým hercem pro roli Bruce Bannera, v rozzlobeném stavu zeleného poděse Hulka. Tohoto hrdiny se nově ujal Mark Ruffalo, který byl předchozímu Edwardu Nortonovi rozhodně více než důstojným nástupcem. Jinak se naštěstí žádné další změny nekonaly, a tak se spolu ve společných bitvách mohli včetně zmíněného Hulka utkat ještě Robert Downey Jr. coby Iron Man, Chris Evans v kůži Kapitána Ameriky, Chris Hemsworth jako Thor a samozřejmě také doplňující dvojice Black Widow a Hawkeye v podání Scarlett Johansson a Jeremy Rennera. Celou plejádu ochránců ještě zdálky střeží šéf Shieldu Nick Fury (Samuel L.Jackson), agentka Maria Hill (Cobie Smulders) a oblíbený Phil Coulson (Clark Gregg). Tím jsem výpis starých známých z předchozích filmů ještě zdaleka nevyčerpal (ano, dorazí i Gwyneth Paltrow coby Pepper Pots), ale myslím, že pro představu, jaké společné veledílo nás čeká, to bude stačit.

Hlavním nepřítelem party ochránců bude také již dříve známý Thorův „nevlastní bratr“ Loki v podání výborného Toma Hiddlestona, který se rozhodne, že lidstvo je nehodné svobody, kterou vlastní, a je potřeba mu ji neprodleně odebrat a všechny zotročit. K tomu mu má dopomoci rasa obludných Chitauri, která jeho úmysly beze zbytku sdílí. Co zbývá? Dát dohromady nesourodý tým superhrdinů s různými charaktery i schopnostmi, vybavit je supezbraněmi, pořádnou dávkou humoru a jít do akce! Té je ve filmu opravdu hodně, však nic jiného se také neočekávalo. A když už není akce, tak je alespoň humor v podání vtípkujících hlavních hrdinů, kteří si v tomto ohledu opravdu nic nedarují a navzájem se častují tak, jak to etika komiksových filmů od Marvelu přikazuje.

Co se audio-vizuálu týká, studio nenechalo nic náhodě a triky jsou na skvělé úrovni, propracované, špatně viditelné a do filmu tak nějak pěkně zapadají. Ukazuje se, že když se tato profese dělá s citem a pořádným rozpočtem, mohou být triky vkusným a nekýčovitým doplněním podobných popcornových trháků tak, aniž by se divák musel neustále rozčilovat, jak moc jsou ty počítačové dodělávky vidět a kazí výsledný dojem scény. Jakcsonův Hobit budiž toho smutným důkazem.

Avengers pro mě dopadli skvěle a dostal jsem přesně to, co jsem tak dlouho po jejich oznámení očekával. Úžasnou akci, velkolepou podívanou a výborný humor, který ve filmu vyvrcholil střetem Hulka a Lokiho, coby „slabého boha“ :-). Studio Marvel si definitivně vzalo žezlo vysokorozpočtových blockbusterů do svých dlaní a má mílovým krokem našlápnuto ke stvoření filmového universa, které v historii kinematografie nemá obdoby.