Koncert: Zimní Masters of Rock 2014 (Amaranthe, Edguy)

ZMoR2014_1200x1200px.inddLetošní sezóna byla pro mne na nejrůznější akce včetně metalových koncertů více než bohatá a tak jsem se ji po boku své drahé polovičky rozhodl zakončit velkolepým stylem, a sice zimní odnoží největšího českého rockového festivalu Masters of Rock. Jelikož jsou však pro mne i malé koncerty spojené s nelibými pocity uprostřed masy lidí, trochu jsem se již předem obával, jestli tohle zvládnu. Po několika únikových myšlenkách jsem nakonec v sobotu naložil sebe i přítelkyni do naší čtyřkolé kocábky a vyrazili jsme směr Zlín.

Z žánrově poměrně pestré nabídky dne jsme jednoznačně odhlasovali návštěvu koncertů švédských pop-metalistů Amaranthe v čele s mojí oblíbenou Elize Ryd, kterou jsem zařadil pod drobnohled ihned po poslechu prvního Tolkkiho Avalonu a powermetalovou jedničku současnosti Edguy.

Amaranthe

Amaranthe je prozatím velká neznámá. Dali vzniknout špičkovému debutovému albu, po kterém ovšem přišly dva podle mého soudu o dost slabší kousky. Věřím, že jejich příštím počinem se definitivně rozhodne, kam až se se svým mixem popu, metalu a koneckonců i trochou toho elektra mohou dostat. Ale zpět k jejich výkonu na Masters, který jsem pozoroval z trochu větší vzdálenosti, než jsem původně chtěl. Přesto jsem však byl svědkem vynikajícího představení vypilovaného po všech stránkách. Elize zatím není úplně zkušenou frontmankou v ohledu dostání davu do varu, nicméně to dohání slušným zpěvem naživo a mnozí jistě pochopí, že nemohu nezmínit její metodu postupného odhalování sebe samé :-). I když nerad, pokusil jsem se místy soustředit na ostatní členy kapely, ze kterých mě potěšil Elize bravurně sekundující vokalista Jake E. Lunberg a sem tam něco řvoucí Henrik Englund Wilhelmsson, ale i ostatních členů veliké kapely bylo na stagi dá se říci dost plno. Aby také ne v jejich počtu. To je vlastně asi tak vše, představení bylo vyvážené, plné hitovek, kterých švédi mají na svém kontě díky prvnímu albu více než dost, a celé to bylo velmi příjemně ozvučené. Jako třešničku za koncertem se mi na následující autogramiádě podařilo s Elize pořídit společné foto a nedá se svítit, i kdyby nezahráli nic, tenhle prvek zvedne hodnocení o nemalé procento 😉

Edguy

Edguy už mají nějaký ten pátek na poli metalových vod odsloužený a tak nenechávají nic náhodě ani přes fakt, že jejich věrné publikum je bezmezně miluje už jen z principu. Na tom samozřejmě není nic špatného, frontman Tobias Sammet je už profíkem na slovo vzatým a s davem si umí doslova a do písmene pohrávat jak se mu zlíbí. A nejinak tomu bylo i nyní, ovšem opět musím říci, že naprosto oprávněně. Edguy vlítli na pódium za doprovodu mé oblíbené nové písničky Love Tyger a bylo jasno. Vystoupení bylo plné skvělých hitů, vtipů, hlášek a originální rekvizity v podobě obrovského nafukovacího policejního důstojníka z obalu nového alba Space Police, který vypadal ve své nezměrné velikosti opravdu jako živý 🙂 . Tobi sršel vtipem, skvělými hláškami a opět dav dokázal mezi varnými body při největších hitech velmi zdařile pobavit. Vůbec celá kapela dávala svým představením jasně najevo, jak skvěle se baví, a že běžné fráze typu „Czech Republic, you are simple the best audience ever,“ nejsou v podání Edguy zdaleka jen fráze a můžeme jim věřit, což se u mnoha ostatních kapel, které tyto řeči pro povzbuzení publika používají, říci nedá. Všichni pánové hýřili úsměvy, lítali po pódiu jako draci a ke všemu skvěle zpívali a hráli. Vážně, co chcete od koncertu aktuálních powermetalových králů víc? Ještě na závěr nemohu nezmínit perličku ke konci koncertu, kdy po jedné z písní vydržel jakýsi fanda před pódiem opravdu velmi dlouho ryčet nadšením a tuto snahu Tobi okomentoval slovy „velmi dobře, skoro jako Karel Gott.“ Poté předvedl několik typických a dobře nacvičených mistrových trilků a z fleku se pustil do německé verze Včelky Máji 🙂 . Zkrátka absolutně nejlepší koncertní zážitek letošní sezóny, který přišel právě vhod, když už jsem skoro začínal pochybovat, že letošní rok má ještě co nabídnout!

Závěrem ještě musím od srdce poděkovat zvukařskému týmu, který měl letošní Zimní MOR na starosti – po několika letošních zvukových propadácích mi totiž dokázali, že i v českých podmínkách lze koncert nazvučit dobře a s láskou tak, aby to člověku jednak netrhalo uši, ale i tak, aby si to posluchač náležitě užil. Všechny nástroje byly slyšet tak akorát a samotný zpěv taktéž. Díky za to a doufám, že si menší koncertní haly obzvláště u nás v Praze z toho vezmou ponaučení a přestanou možnosti své techniky tolik přepínat! I s levnější výbavou totiž věřím, že se dá jakýkoliv koncert nazvučit s větším citem a grácií!