George R. R. Martin – Píseň Ledu a Ohně 4: Hostina pro vrány

hostina-pro-vranyHostina pro vrány je další částí slavné fantasy ságy Píseň Ledu a Ohně. Je to jak je autorovým dobrým zvykem stále těžší a těžší čtení, které rozhodně musíte číst s plným nasazením a pevnými nervy. Pokud to však vydržíte, dostanete sladkou odměnu ve formě až ďábelských detailů, které příběh dokreslují až k naprosté dokonalosti.

Pravdou je, že Hostina o vrány se tváří jako naprosto nekonečné povídání bez důležitých zvratových dějů, ale po jejím dočtení a zrekapitulování zjistíte, že opak je pravdou a děj jednotlivých postav, které kniha sleduje, se opět posunul výrazně dopředu. Tentokrát se nedozvíte nic o osudech Daenerys Targaryen, ale budete se naplno věnovat dění v Západozemí, především pak intrikám královny regentky a dobrodružstvím Brienne, panny z Tarthu. Původně měla být tato kniha dohromady spolu s náledující Tanec s Draky, ale jelikož George R.R. Martin napsal až příliš mnoho materiálu, byl nucen knihu rozdělit do dvou. Kvůli mnoha příběhům mnoha lidí však zvolil rozdělení nikoliv chronologické, ale geografické a vhodnost tohoto nápadu si dovolím posoudit až po přečtení Tance s Draky.

Abych to shrnul, děje tedy bylo rozhodně dost, zvratů též, akorát těch až zbytečných detailů a podrobností opět o něco přibylo a kvůli tomu musím oproti předchozí knize opět o něco strhnout hodnocení. Už mě opravdu přestává bavit číst neuvěřitelně dlouhé výčty jmen u sebeméně významných rodů, se kterými se v sáze už nikdy více nesetkáte. To je i přes jinak dokonale promyšlený příběh neuvěřitelně otravný detail. I přes to se ale těším na čtení dalšího pokračování.