George R. R. Martin – Píseň Ledu a Ohně 5: Tanec s draky

tanec-s-drakyZatím poslední kniha z rozsáhlé fantasy ságy Píseň Ledu a Ohně byla pro mě v několika věcech zlomová.Bohužel ne však kladným, jako spíše tím negativním směrem.

Nemá smysl chodit kolem horké kaše, Martinův styl psaní se nijak nezměnil, možná spíše zintenzivnil všechny jeho opěrné body typu smysl pro detail a nepřehlednost. Páté pokračování totiž opět nakynulo do monstrózních rozměrů a počtů stránek, ale výměnou za to bohužel nenabízí zdaleka tolik zajímavého děje, jako podobně dlouhá Bouře mečů. Kniha se ve velké míře věnuje Daenerys, která je svými nepřáteli sužována v Zálivu otrokářů a pro mne tyto pasáže patřily k těm úplně nejnudnějším, které jsem kdy v této sáze četl. Nejenže jsem se ve změti postav s exotickými a až příliš podobnými jmény naprosto ztrácel, ale ještě ke všemu mi celý děj připadal tak nějak zvláštně vykonstruovaný a extrémně nepřehledný. Nevím, jestli je to chyba autora, nebo českých překladatelů, ale několikrát jsem si všiml i chybných souvislostí typu „pochodovali z Yunkai do Meereenu na jih,“ přičemž na všech dostupných mapách je Meereen od Yunkai severním směrem. Těchto hlavně geografických nesrovnalostí je v knize opravdu hodně – další jsou například kolem Lorasova dobývání Bouřlivého konce (nebo Dračího Kamene?). Kdo ví…

Další věcí, která mi extrémně vadila byly obdobné konstrukce na konci knihy, kde se Západozemí ocitá v dalším, avšak naprosto nečekaném obležení jednoho ze svobodných společenstev, která téměř výhradně ovládla v páté knize hodně děje a hodně území, aniž by jim v předchozích dílech byla věnována nějaká dostatečná pozornost.

Pátý díl byl pro mě velkým zklamáním. Nejdelší dějová linka kolem Daenerys je extrémně nudná, konec knihy značně vykonstruovaný a autor knihy otevřel až příliš mnoho nových dějů s novými ústředními postavami a jsem velmi zvědav, stihne-li je všechny důstojně zakončit, nebo jim dát alespoň nějaký smysl, který zatím marně hledám. Možná změním názor po druhém a dalším přečtení celé ságy znovu ale v brzké době se do toho rozhodně nechystám.