Rychle a zběsile 6

rychle-a-zbesile-6

Na nové pokračování Fast and Furious jsem se velmi těšil a zároveň se ho neskutečně bál. Poslední díl byl jednoznačně vyvrcholením celé série a však to znáte – v nejlepším se má končit. Tahle série však ještě zdaleka nemá konec v plánu, takže nezbývá, než se juknout na v pořadí již šestý díl.

Jako největší blikající světlo červené barvy po shlédnutí se u mě jednoznačně ukázala potřeba se na tento díl podívat ještě jednou – byl totiž doslova našlapaný zvraty, propojeními s příběhy z předchozích dílů, a taktéž poměrně slušnými zápletkami. Kdybych na to měl dostatek volného času, rozhodně bych si to celé znovu projel a dal si do kupy některé souvislosti, které mi možná trochu unikly. Jelikož ho ale nemám, tak snad někdy příště.

V čem scénáristé poměrně excelují, je právě toto propojení série s ostatními díly a já jsem si občas téměř připadal, že sleduji další díl nikoliv filmu, ale seriálu. Problém je však v tom, že při frekvenci 1 dílu za rok je poměrně problém, když se snažíte napojit na události z dílu, který tu byl před dvěma roky. Alespoň já  jsem musel neustále pauzovat a složitě si vybavovat, na co že konkrétní okamžik poukazuje. Nic proti tomu, mám návaznosti moc rád, ale zkrátka jsem si na většinu věcí sotva vzpomněl. Jinak děj moc pěkně ubíhal a na rozdíl od většiny akčních filmů se mi zde moc líbila gradace, která vždy, když už jste čekali konec, nasadila novou zápletku a akce se znovu rozjela. Tak to má být.

Po vizuální stránce jsem byl taktéž velmi spokojen, počítačových efektů zde jistě bylo dost, ale já jakožto běžný divák jsem je na rozdíl od 4 dílu nebyl schopen identifikovat, takže mě nijak nerušily. Jistě vzpomínáte na 4 pokračování, kde snad polovina honiček byla udělaná tak mizerně, že byste si je mohli splést s béčkovou počítačovou hrou. To se zde naštěstí nestalo. Nicméně občas to tvůrci opravdu silně přehnali s nereálností, která si myslím, že by v tomto filmu měla být alespoň jakž takž  dodržena. Poprvé při scéně, kde spolu bojují Letty a její protivnice v metru – soupeřky si během souboje uštědří takové rány, že byste ani samotnému Dwaynu Johnsonovi nevěřili, kdyby je ustál. Holky však nevypadali, že by si z několikrát přeražené páteře a podobných záležitostí dělaly těžkou hlavu :). Dále mě opravdu velmi pobavilo supermanství, kdy v prakticky celém filmu bylo tolik záběrů letících postav, které skákaly z padesátimetrových výšek a dálek, a vždy se bez zranění trefily přesně tam, kam chtěly, že opravdu nešlo jinak, než se tomu zasmát. Obzvláště při záběru, kdy Dom v letu chytal Letty na dálnici to bylo opravdu silně přetažené.

Na závěr se ještě nemohu nezmínit o mém šoku, když jsem při závěrečné scéně v letadle spatřil pořízka, vedle kterého vypadá i Dwayne Johnson jako nějaké ořezávátko. Nemyslel jsem si, že něco takového někdy uvidím, to byl fakt úlet. Ale scéna to byla vážně skvělá a vydařená, jen bych dal více prostoru Shawovi, který by mohl předvést více svých úžasně efektních bojových pohybů.

Jak to celé zhodnotit? Děj byl na vysoké úrovni, efekty také. To, že jsem tomu občas nerozuměl je u mě více než běžné, takže za to bodíky strhávat nebudu. A kdo si počkal na několik sekund záběrů po titulcích, spatřil další příjemný bonus, který celou dosavadní sérii propojil i s jejím nejslabším článkem, a sice Tokijskou jízdou. Přesto, že je to článek opravdu zdaleka nejslabší, její zapojení do chronologie celé série jsem uvítal a opět se velmi těším, co si pro nás Rychle a Zběsile připraví příště. Podle Jasona Stathama, který se v potitulkovém záběru také objevil, to asi bude opět skvělá jízda.