Kmotr

kmotrKmotr je dramatický příběh o vzestupu organizovaného zločinu v Americe po druhé světové válce a je považován za jeden z nejlepších snímků všech dob. V Americe mezi sebou válčí 5 italských mafiánských rodin, které pravidelně střídají období míru a období vyřizování účtů. Jak tento přes 40 let starý film padl do oka mě?

Trochu jsem se bál, že tříhodinové vyprávění bude protkané zbytečnostmi, ale tenhle strach byl zcela neoprávněný – Kmotr je skrz naskrz protkán zajímavým dějem, který vám nedovolí se odpoutat od obrazovky a to přesto, že v roli hlavních hrdinů tady vystupují gangsteři té nejvyšší třídy a jejich boj o moc – přesto však si s jejich osudy film nebere servítky a nahlíží na ně tak nějak neutrálně a nesnaží se z nich dělat pozitivní hrdiny. Tento přístup často bývá cesta do pekel průměrnosti, ale Kmotr zde i přes to exceluje a zcela vás vtáhne do děje, který se soustředí na osudy sicilského rodu Corleonů a jejich vendety, která se naplno rozhoří po pokusu o vraždu jejich Dona, Vita Corleona, jež odmítl přijmout narkotika jako nový zdroj příjmů pro mafii.

Ruku v ruce s poutavým příběhem spolupracuje i excelující Marlon Brando v roli Vita Corleona, který za svůj výkon získal Oscara, i když jej ve jménu ochrany původních obyvatel Ameriky odmítl převzít. Jeho podání mafiánské hlavy rodiny bylo prostě bezchybné a zcela zastínil výkony všech ostatních, ať již byli dobří, či ne.

Snímek se u nás v době vzniku nesměl promítat, přestože knižní předloha se prodávala. Důvod byl prostý – film údajně glorifikoval trestnou činnost. Ať už je to pravda, nebo díky celkové neutralitě filmu není, nyní musím souhlasit s tím, že se jedná o vrcholové dílo a už se moc těším na druhý díl. Mezitím si možná pro ukrácení volných chvil znovu zahraji původní českou počítačovou hru Mafia, na kterou jsem dostal převelkou chuť…