Westworld – season 1

První řadu Westworldu jsem zhlédl vlastně shodou okolností, kdy jsem jednoho večera hledal nějakou novinku, kterou bych se zabavil, a právě tohle nové drama z produkce HBO mě zaujalo. Přiznám se bez okolků, že nové seriály už nevyhledávám tak, jako dříve, takže jsem o o tomhle počinu vlastně vůbec nevěděl, ale když jsem zpětně obhlédnul jeho propagaci a recenze, řekl jsem si „Proč ne!“

HBO po kvalitní znělce (za to v době, kdy se znělky začínají na každém rohu více a více odflakovat, nebo dokonce vynechávat, palec nahoru), kterou má na svědomí stejný autor, jenž psal intro také ke Hře o trůny, přináší na televizní obrazovky svět divokého západu, který je obýván androidy s umělou inteligencí. Ti si ve svém parku žijí své předem sepsané příběhy, do kterých mohou libovolně násilně vstupovat hosté parku z řad skutečných lidí majících dostatek peníze na to, aby si podobnou atrakci mohli zaplatit. Jakmile vysolí ze své peněženky milion dolarů za jeden jediný den v parku, už jim nic nebrání dělat si zde, co chtějí. Účastnit se přestřelek, postelových hrátek, předem sepsaných dobrodružství, zkrátka fantazii se meze nekladou. Mají naprostou jistotu, že androidi jim nesmí nijak ublížit a tak se většina z nich do Westworldu rádo vrací za dalšími neomezenými dobrodružstvími plnými pití, přestřelek a sexu.

Pod tím vším pozlátkem se však skrývají obrovské investice a ještě větší technické zázemí parku, ve kterém probíhá bezpečnostní dohled, opravování rozstřílených androidů, ale také nikdy nekončící vývoj a programování nových a nových příběhových linek k potěšení hostů. Na to všechno pevnou rukou dohlíží Robert Ford v podání excelujícího Anthony Hopkinse, který je generálním ředitelem parku, ale také jeden z jeho dvou autorů. Ten má se svými výtvory plné ruce práce, protože v parku se poslední dobou začínají dít divné věci. Androidi stále častěji opouští své příběhové linky a zdá se, že někteří z nich začínají nabývat vědomí a stávají se rizikem pro hosty. To se někomu může zdát jako skutečný průlom, ale jinému zase jako závažný problém pro bezpečnost parku a spolu s ní i peněz investorů.

Pokud vás tohle téma zajímá, a nestraníte se typicky syrovému podání lidských příběhů plných násilí i erotiky, které divákům nabízí právě HBO, rozhodně mohu tenhle počin vřele doporučit. Abych neprozrazoval děj dopředu, musím se krotit v prozrazení toho, proč je příběh seriálu poměrně těžce uchopitelný a proč bylo pro člověka jako já bylo nutné zhlédnout celou řadu znovu. Westworld totiž není jen typickým nablýskaným pozlátkem k pěknému pohledu, ale snaží se hrát i na mindfuck notu ve stylu Lost, ovšem narozdíl od Lost se s blížícím se finále mnoho tajemství velmi zaskočeni dozvíte. Nebudu předstírat, že jich mnoho také zůstává nedořešených, a také to, že i přes druhé shlédnutí jsem mnoho záležitostí stále nedokázal naplno pochopit i tam, kde se je děj snažil otevřeně vysvětlit. Nemohu si pomoci, ale v komplikovaném příběhu podle mne zůstalo omylem viset několik logických chyb, což zmatení diváka, který je už tak plánovaně zmaten záměrem scénáristů, ještě více prohlubuje.

Westworld je totiž až na drobné detaily veskrze skvělým a velmi dramatickým dílem plným krásných záběrů americké divočiny a na poměry seriály i velkých hereckých jmen, avšak pod tím vším pozlátkem se opravdu skrývá důvod k obavám, že to celé nestojí na příliš pevných základech, a jestli se to v tomhle mindfuck žánru autorům v příští sezóně nerozsype a nedostaneme novodobou podobu nikdy nezakončených Ztracených. To je velká neznámá, velký výstražný vykřičník, ale já si na jeho odpověď čas rád udělám. Už jen kvůli fantastickým záběrům a skvělé hudbě, které seriálu spolu s tématem divokého západu dávají hutnou a fantastickou atmosféru.