Under The Dome – season 1

under-the-dome

Nedávno mou pozornost upoutal seriál, který byl vysílán neobvykle v odlehčené letní sezoně a přesto se tváří, že to není žádné béčko. Inu, rozhodl jsem se ho zhlédnout.

Jedná se o příběh podle předlohy, kterou je kniha od Stephena Kinga, Pod kupolí. Jelikož jsem tuto předlohu nečetl, věřím, že mohu být o hodně objektivnější, než Kingovi čtenáři, kteří si v drtivé většině seriál k tělu příliš nepustili, jak už je u snímků na motivy knih zažitým bontonem.

Musím se přiznat, že po prvních 4 dílech jsem však dvakrát nadšený taktéž nebyl – drtivá většina postav mi přišla silně nesympatická, děj nezajímavý a efekty průměrné. Zdálo se mi, že na rozdíl od skvělého Jericha zde tvůrci doslova mrhají potenciálem, který tato zápletka přináší – kupole se totiž na město snesla poměrně rychle, stalo se pár nehod, pár lidí bylo trochu překvapených a tím to celé vlastně haslo, nyní už je to skoro jen o intrikách, které ve městě splétají různí obyvatelé proti sobě samým.

Faktem je, že od pátého dílu kvalita roste, seriál se žánrově ustálí a dokonce i atmosféra a napětí občas naznačují nějakou smysluplnou gradaci. To je však až na naprosté vyjímky u všech nových seriálů zcela běžný průběh, nyní záleží hlavně na tom, jak to bude pokračovat v dalších sezonách, přičemž druhá je již oficiálně potvrzena.

Nemohu nezmínit určitou podobnost se seriálem Heuréka, který byl taky v podobném žánru vyprávěn převážně z pohledu náctiletých obyvatel města, a safra – vidím to jenom já, nebo je šerifka Linda dokonalým převtělením zástupkyně Jo Lupo z výše zmíněného městečka? A těch podobností se dá najít víc, například většinou dosti uvolněný průběh děje. Under The Dome se sice častěji snaží být mnohem dramatičtější, ne vždy to ale nese ovoce.

Suma sumárum, nový letní seriál mě zaujmul. Mohlo to být dříve a více, protože s přihlédnutím na nevalné úspěchy aktuálně nových sci-fi příběhů se začínám trochu bát, že tomuto žánru pomalu dochází dech, nicméně i přes to se těším na další sérii a doufám, že nám přinese vyrovnanější kvalitu a hlavně napínavější zápletky mnohem více využívající skvělého potenciálu Kingovy předlohy.