Bratrstvo neohrožených

bratrstvo-neohrozenychSeriál z produkce Toma Hankse a Stevena Spielberga si prakticky ihned po prvním odvysílání na HBO získal přízeň mas a často se o něm hovoří v takových superlativech, že by to snad měl být nejlepší seriál všech dob. Vzhledem k tomu, že se jedná jen o desetidílnou minisérii, je čas podrobit tento věhlas zkoušce.

Příběh se točí kolem amerických vojáků z Easy company, kteří se rok před koncem války dobrovolně přihlásí do armádního parašutistického výcviku. O vylodění v Normandii se ví mnoho, je to pravděpodobně nejvíce notoricky známá vojenská akce druhé světové války a tento seriál si proto bere do hledáčku trochu opomíjené, avšak neméně důležité události, které se děly současně s vyloděním. Parašutisté, kteří byli několik hodin před vyloděním dopraveni do vnitrozemí Normandie, odkud měli za úkol veledůležité vylodění podpořit, jsou zde zaslouženě hlavními hrdiny, protože si prošli neméně bolestivým peklem. Po úspěšné operaci vylodění jsou odvoláni na krátké zotavení do Británie, odkud po čase opět vyrážejí do největší parašutistické akce všech dob, operace Market Garden. Ta však pro spojence znamenala kritický neúspěch a byla po tvrdých a krvavých bojích odražena. V seriálu se jí však dostalo jen jednoho nedůležitého dílu, jako kdyby nešlo o nic extra, což tvůrcům neodpustím. Po ní naši hrdinové zamíří do další nelítostné bitvy, a sice dlouhého a zimou do morku kostí prolezlého obléhání Bostogne, kde se Hitler snažil o jednu ze svých posledních ofenzivních akcí, které ještě mohly zvrátit průběh války.

Problémem seriálu je, že lidé, kteří nejsou příliš obeznámeni alespoň se základními bitvami druhé světové války a jediné, co znají, je výše zmíněné vylodění v Normandii, nemají vůbec žádnou šanci se orientovat, co se vlastně děje, neboť paragáni jsou velmi často přemisťování do nejrůznějších míst, odvoláváni zpět do Británie k odpočinku a po krátké době opět nasazováni do akce s velmi, ale opravdu velmi strohým vysvětlením, kde vlastně jsou a co se děje. Jinak je ale vše zatraceně pochopitelné, a možná až příliš reálné. Seriál je z drtivé části natočen s opravdovými zbraněmi všech druhů a každá kulka, která při tuhých bitvách kolem vojáků prosviští znamená divákův nezadržitelně se zvyšující tep až do doby, než některá z nich najde svůj cíl a divákovi se skoro chce vykřiknout bolestí spolu s obětí výstřelu. A nejde zdaleka jen o výstřely z pušek, při obléhání Bastogne v mrazivém lese, kde mezi americkými kluky vybuchují granáty z německých dělostřeleckých baráží si člověk doopravdy uvědomí, jak strašným peklem si spojenci prošli. Všechno je zkrátka neuvěřitelně tvrdé a reálné a doopravdy vás to donutí se zamyslet nad tím, jak málo si dnes vážíme toho, co pro nás tihle kluci před 7 dekádami udělali. Filmový a seriálový fanoušek pak také silně lituje toho, jak moc jsou moderní snímky závislé na počítačové postprodukci, a nejsou dělány více „po staru“. Tenhle počin je totiž naprosto učebnicovým příkladem skvělého a k dokonalosti dotaženého natáčení „po staru“ s opravdovou municí, místo počítačem chabě simulovaného výbuchu.

Hodnocení je zde pro mě až nečekaně snadné. Ano, Bratrstvo neohrožených je rozhodně zcela vyjímečný počin, který nemá příliš mnoho konkurence. Je neuvěřitelně tvrdý, reálný a divákovi až děsivě věrně přiblíží život vojáka na frontě. Na druhou stranu je však velmi nepřehledný, a až na několik málo vyjímek si za celou dobu sledování nemáte šanci na hlavní postavy zvyknout a zapamatovat si je, což je ohromná škoda a nevužitý potenciál. Vojenské historie příliš neznalý divák navíc bohužel nemá nejmenší tušení, o co doopravdy v té, či oné bitvě jde, a jak se tam hrdinové vlastně ocitli. Skvělá a zatraceně reálná podívaná? Ano. Nejlepší seriál všech dob? Tak to rozhodně ne.