Znovuzrození hrdinů DC

Po velmi dlouhé době je čas založit novou rubriku v mém zápisníku. Seznam věcí, které mě dobře baví, se v posledních měsících nevyhnutelně rozrostl o komiksové čtivo, ke kterému jsem se dostal veskrze díky mé oblibě filmových komiksových univers, ale také díky nedávnému startu DC komiksového kompletu. Z toho jsem již stačil načíst několik knih, avšak nyní, s příchodem českého vydání projektu Znovuzrození hrdinů DC je čas, abych také nějaký ten komiks zkusil vlastním okem nezkušeného komiksového čtenáře zhodnotit, jak jinak než čistě subjektivním pohledem.

DC univerzum

Projekt Znovuzrození hrdinů DC je vlastně již několikátým pokusem od DC o zrestartování svého komiksového světa, kterému se finančně přestává dařit, protože komiksové příběhy vycházejí už téměř století a fandové bezmezně milují své oblíbené postavy těchto příběhů. Vymýšlet stále nové a nové zápletky a děje je však čím dál složitější, a sem tam se stane (průměrně vždy po několika dekádách), že je komiksový svět již tak rozštěpený a nesrozumitelný, že je potřeba jej nějakým rázným krokem zjednodušit, osvěžit a začít znovu, aby bylo opět co kreslit a prodávat. Těchto pokusů tedy DC svět zažil již několik, ale k nim se dostanu až u hodnocení těch konkrétních komiksů (brzy se můžete těšit na ten úplně první – Krizi na nekonečnu Zemí). Znovuzrození je tedy dalším podobným pokusem, které začíná cca stostránkovým příběhem, jímž čtenáře provede Flash, snažící se tento restartovací pokus zčásti objasnit, a zčásti otevřít a navnadit na nové příběhy ze světa DC.

Znovuzrození hrdinů DC

Jak jsem zmínil již výše, znovuzrození je vlastně samostatná komiksová kniha, kterou čtenáře provede Flash ztracený a stahovaný Zdrojem rychlosti. Ten se zlobí, protože v DC světě si opět někdo pohrával s časem a nechce Wallyho Westa coby Flashe nechat uniknout. Ten tak musí hledat pevné kotvy svého života a zkoušet, která z nich je dostatečně silná na to, aby ho ze Zdroje dokázala ve zdraví a vcelku vytáhnout. Během svých pokusů navštíví mnoho ikonických superhrdinů, kteří přišli o 10 let svých životů a kvůli častým hrátkám s časem a paralelními světy už si pomalu ani neuvědomují, kdo jsou, a kdo jsou jejich přátelé. Znovuzrození vrací čas zpět, před předchozí chabý pokus o restart s názvem New 52, který příliš mnoho věrných čtenářů nezaujal a nové taktéž nenalákal. Zkrachoval na tom, že se snažil zcela vymazat staletí existence superhrdinů a všeho, co v minulosti prožili, aby mohl vše začít znovu na zelené louce. To se však nesetkalo s úspěchem, čemuž se není příliš proč divit, jelikož veškeré sbírky komiksových fandů by jako mávnutím kouzelného proutku téměř přestaly platit a jakoby se vlastně ani nikdy nestaly. U DC tento pokus tedy Znovuzrozením z běhu událostí chytře vyřadili a staré příběhy opět začaly platit. Má to ovšem háček. Mnoho věcí si superhrdinové nepamatují, protože při tomto zvratu vstoupila do běhu událostí tajemná postava, která během Znovuzrození pozměnila běh událostí v čase a hlavně paměť postav. Ty tak budou znovu objevovat své motivace, přátele a nepřátele a otevírá se tak prostor pro mnoho nových příběhů, které budou téměř jako na zelené louce, ale přitom budou časově přijímat dávnou minulost.

Jak tento pokus dopadne? To ukáže jenom čas, ale DC každopádně tvrdí, že je Znovuzrození ideální šancí pro nové fandy komiksu, jak naskočit do desítky let rozjetého vlaku. České vydavatelství CREW ve spolupráci s BB Art jim zatím dávají za pravdu, protože poprvé v historii vydávání komiksu v Česku se někdo odvážil vydávat velkou většinu knih z takto rozsáhlého projektu s důvěrou, že se to finančně vyplatí a v Česku přibude komiksových fandů. Kromě úvodu se na přání fandů dokonce každý příběh zatím vydává ve dvou verzích – v klasickém paperbacku, ale také v pevné vazbě. Já jsem se rozhodl pro čtení paperbacků, protože i ty mají ve své měkké obálce vázanou vazbu, takže vydrží o desítky let déle, než pouze lepené stránky, ale také proto, že vydání s pevnou vazbou je finančně až třikrát draží, než brožované, což nepovažuji za příliš chytrý krok ze strany vydavatelů. Přestože si finanční náročnost vydání menšího nákladu pevných vazeb na přání uvědomuji (příplatek jedné až dvou stokorun bych pochopil), téměř trojnásobná cena za vydání s pevnými deskami je podle mě zcela mimo realitu.

Příběh

Příběh a děj, kolem kterého se úvod k projektu váže, jsem již také nastínil na řádcích výše. Zbývá tedy můj osobní dojem z něj. Přiznám se, že jsem před psaním vlastního zápisu přečetl množství recenzí na internetu od čtenářů, kteří se kolikrát hodně hněvali, že je to čtení velmi nepřehledné, postrádající nějaký centrální děj a vůbec, že se to pro nové čtenáře, které DC láká, opravdu příliš nehodí. Inu, přečetl jsem zatím všehovšudy maximálně 10 komiksových knih, viděl pár filmů a seriálů, četl pár internetových článků, takže s čistým svědomím sám sebe za začátečníka mohu prohlásit, a tenhle komiks mi rozhodně nijak zvlášť nepřehledný nepřišel. Jasně, nemá začátek a nemá ani konec. To je ale proto, že začátek se váže k první třetině minulého století a konec? Ten je otevřený. Děj vás má zkrátka nalákat na to, co přichází, a jemně naznačit, že DC univerzum má pro příštích pár let nového tajemného záporáka, kolem kterého se vesmír bude točit.

Na nějaký čas bude pravděpodobně nejdůležitější postavou samotný Flash, který soukolí všech těchto událostí zapříčinil, a pravděpodobně bude hledat i jejich řešení – nechme se překvapit. Mě osobně však děj velmi navnadil a hodlám si minimálně prozatím nová čísla projektu kupovat i nadále. Vlastně právě vedle mé klávesnice leží první Wonder Woman a Liga spravedlnosti, na které se vrhnu ihned poté, co dopíšu tento zápis a vykoupu malou dcerku :).

Kresba

Zde začíná velká neznámá. Jako člověk komiksem poměrně nepolíbený a velkých jmen tohoto světa neznalý se pravděpodobně před většinou zkušených čtenářů a recenzentů maximálně ztrapním, ale to je vlastně jedno. Někde se začít musí a jde koneckonců jen o můj názor a můj dojem. Proto si i po několika letech (konkrétně již po pěti letech) svůj zápisník stále poctivě aktualizuji. Kresba úvodního čísla Znovuzrození hrdinů DC je podle mého názoru čistý moderní mainstream – živé barvy, hluboké stíny, zkrátka to, co dnes většině mladších fandů (i mě) velmi líbí, a tak mě i tenhle aspekt nového projektu velmi zaujal. Pravdou je, že na panelech pracovali střídavě tři kreslíři, takže i neznalé oko pozná, že vzhled není úplně jednotný, na druhou stranu to není ani nijak zvlášť rušivé, protože střídání kreslířských stylů kopíruje střídání scén s různými ostatními postavami, které Flash při svém putování navštěvuje, čímž to komiksu víceméně i přidává velmi neobvyklou rozmanitost.

Úvod ke Znovuzrození hrdinů DC jsem si koupil čistě ze zvědavosti. Chtěl jsem zkusit něco nového, než se pořádně začtu do knih DCKK (DC komiksového kompletu) a možná se tím i trochu připravit na všechny ty nové postavy, které mě pod taktovkou právě Znovuzrození čekají. Příběh mě chytl na první dobrou, neměl jsem problém mu porozumět (často i menším a složitějším náznakům) a bavil mne. Brzy tedy očekávejte mé čerstvé dojmy z dalších knih, které k tomuto projektu díky poctivým českým ručičkám v našem krásném jazyce vychází. Děkuji za ně a moc se na ně těším!