George R. R. Martin – Píseň Ledu a Ohně 1: Hra o trůny

vazanhraotrunyTeprve po zhlédnutí třetí série této skvělé fantasy ságy v seriálové podobě jsem se rozhodl, že se pustím taktéž do jejího přečtení. No a dnes jsem tu tlustou, osmi set stránkovou bichli, která se má dějově shodovat s první sezónou seriálu, konečně pokořil 🙂

Nebylo to snadné, kniha je doslova našlapaná všemožnými detaily, historií a rodovými liniemi. Dalo by se skoro říci, že to není žádné odpočinkové čtení, při kterém nemusíte přemýšlet. Ale jak sám spisovatel pravil, ďábel tkví detailech. A právě díky nim je také celé universum, kde se děj odehrává, až neuvěřitelně uvěřitelné. Chvílemi jsem si při čtení vůbec nepřipadal, že čtu fantasy žánr, ale skoro jako bych četl kroniku skutečné země se skutečnými lidmi. Z toho také vyplývají jisté nevýhody, jako třeba ta, že čtenář nováček, který do té doby neměl s universem Písně Ledu a Ohně nic společného, se v ději podle mě musí zákonitě ztrácet. Ne, že by se nedaly pochytit hlavní zápletky, kterých je i tak dost, ale vedlejší věci typu historie země a linie různých rodů, které soupeří o moc, zůstanou nováčkovi tohoto světa jistě skryté. I přes to je ale dobře, že tam jsou, protože dělají svět větším a komplexnějším a jsem si jist, že v dalších knihách už se nikdo neztratí ani v těch překrásných detailech, které jsou mnohem více, než jen pověstnou dortovou třešničkou.

Jak jsem již řekl, díky této objemné bichli poznáte hlavně Západozemí, kde se odehrává většina důležitého dění, naprosto dokonale. A jakmile do toho spletitého systému vztahů a událostí jednou proniknete, už nebudete chtít nic jiného. Kniha je psána střídáním mnoha dějových linek, které jsou vždy popisovány pohledem třetí osoby. Dějových linek je v příběhu opravdu hodně, ale všechny jsou stejně zajímavé, takže se vám nestane, že se budete těšit až se aktuální scéna přesune jinam. Není zde moc co vytknout, v knize se míchají příběhy z promrzlého severu, mírného středozemí a občas se přesunete i na horkem sužované pouště, což dodává na kontrastu a zaručuje, že se ani chvilku nebudete nudit.

Podoba se seriálem je více než značná, až na pár nedůležitých drobností jsem žádné odchylky nenašel – rozhodně ne takové, které by nějak narušovaly děj. Velkým plusem knihy je samozřejmě to, že většinu událostí  staveb popisuje mnohem více dopodrobna a dodává tak seriálu potřebnou hloubku. Když po přečtení knihy vidím, jak byl o některé detaily desetihodinový seriál poněkud okleštěn, absolutně nechápu, jak někdo mohl například slavného čarodějnického učně Harryho Pottera vecpat do jednoho filmu.

Abych jen nechválil – původně jsem zamýšlel udělit knize menší hodnocení, než televizní sérii z toho důvodu, že George R. R. Martin se umí některým detailům věnovat klidně přes několik odstavců, ale dramatické rozuzlení je schopen odbýt jedinou větou, která kolikrát může být velmi různě vykládána. Možná je to záměrný prvek, který má zvratům svou krátkostí a úderností přidat na dramatičnosti, ale alespoň občas by stálo za to rozuzlení trochu více rozepsat. V zásadě stačí si přečíst poslední větu každé kapitoly abyste přesně pochopili, o čem mluvím. Nakonec jsem se ale rozhodl udělit hodnocení stejné, protože právě autor knihy je koneckonců tím člověkem, který celý tento úžasný svět stvořil a stvořil ho tak dokonale a propracovaně, že mu ho bez výtek uvěříte. Jde se tedy hodnotit a hned poté pokračovat dalším dílem.