Vetřelec

Vetřelec - AlienTato klasika z roku 1979 nemůže v archivu pravého sci-fi fandy rozhodně chybět. A tak se samozřejmě do svého (musím se přiznat, že prvního) shlédnutí tohoto snímku pouštím i já. Již v počátku se musím přiznat, že to asi nebude zcela objektivní, protože vytoužená sexbomba Sigourney Weaver mi nepřijde ani za mák tolik úžasná, jak evidentně obecně vzato je. Ale co, jde o film starý přes 30 let a ženský ideál se asi za ten čas posunul trochu jinam 🙂

Až skončíte s kamenováním mé osoby za předchozí věty, pojďme se společně juknout na snímek jako takový. První, z čeho jsem byl hned v úvodu filmu docela šokován, je úroveň speciálních efektů, které rozhodně nepůsobí jako třicetileté. Možná je to způsobeno tím, že jsem sledoval novou prodlouženou verzi a navíc v HD, takže je dost možné, že se jí dostalo slušného remasteringu. I přes to si však troufám tvrdit, že na tehdejší dobu šlo o efekty těžko popsatelné jinak než skvělé a úžasné. Přesto, že byly skvělé, nedovolily (asi z rozpočtového a vlastně i technického hlediska) mockrát, a také příliš detailně vetřelce jako takového vlastně zobrazit. A víte co? To je na tom to nejlepší, co se filmu mohlo stát! Lidé se odjakživa nejvíce bojí právě toho, co nevidí, a díky hypervypjaté atmosféře si v průběhu filmu nedovolíte vydechnout právě navzdory tomu, že vetřelec sám se tam příliš neohřeje.

A co děj? Rovněž skvělý, na tu dobu. Ridley Scott je pan režisér s mocným věhlasem a po shlédnutí Vetřelce naprosto chápu, kde k němu přišel. Příběh je plný zvratů a když už opravdu čekáte konec, zase vás předběhne a naservíruje další dávku překvapení a akce. Filmu bych možná trochu vytkl zakončení, které se odehrávalo kolem té slavné scény s převlékáním do skafandru (i zde mě úžasná Sigourney opět zcela minula). I přes opakované shlédnutí jsem zkrátka nepochopil, co se to tam ksakru vlastně stalo a proč byl ten ještěrčí týpek tak zpomalený a netečný?! Možná jsem prostě jen tupý a bez trochy důvtipu, ale zkrátka jsem to nepobral.

Suma sumárum, první Vetřelec se mi moc líbil. Ano, má to několik ale, ale i přes ně se mi vcelku líbil.