Strážci Galaxie

S několikletým odstupem a nadhledem přišel ten pravý čas pro znovuzhlédnutí prvního dílu marvelovky, která se sice zdála býti jedním velkým pokusem, ale je to právě onen časový odstup, který ukazuje, že šlo o jeden z nejzásadnějších filmů pro celé filmové universum od Marvelu.

Psal se rok 2014, když zfilmovaní Strážci dorazili do tuzemských kin a vešekeré dostupné recenze hovořili o úspěšném testu. Jsou diváci připraveni na galaktické dobrodružství, kde se nehoní pouze pozemští hrdinové, ale kromě méně či více bizárních dalších ras také mluvící stromy a schizofrenní vraždící mývalové? Bude to někoho zajímat? Podle mého názoru na odpovědi Marvelu příliš nezáleželo, protože nyní, v předvečer vyvrcholení dekády marvelovských komiksáren, které nastane cca za měsíc příchodem třetích Avengers do kin, se ukazuje, že Strážci Galaxie byli velmi zásadním filmem. Zásadní v tom, aby divákovi ukázali, že MCU svět není tvořen jenom pozemskými hrdiny a problémy, které řešíme u nás na Zemi, ale také desítkami a možná i stovkami dalších ras, civilizací, padouchů, ale také hrdinů. A právě mezi nimi film začíná více poodhalovat toho nejhoršího z nich, Thanose, aby si diváci začali přivykat myšlence, že se blíží jeho strašlivý pokus o ovládnutí celé galaxie. Ale dost troškaření. Celého vesmíru!

Kromě toho, že měl snímek velmi výrazně rozšířit hranice současného marvelovského světa, což se mu bezpochyby povedlo, ještě ke všemu naprosto úžasně vypadá! Snad žádnému jinému filmu z MCU se dosud nepovedlo zobrazit komiksový svět tak neskutečně přitažlivě a reálně, až na hranici pochybností, jestli se opravdu jedná o digitální efekty, nebo nafilmovanou skutečnost. Nejvíce mne v tomto směru uhranuly asi záběry kokpitu hlavního hrdiny, které byly dotaženy k absolutní dokonalosti a já místy chtěl věřit, že to nejsou jen digimalůvky. Vezměte tedy skvělý vizuál, pro MCU velmi významný děj, přidejte trochu toho typického komiksového humoru a divil bych se, kdybyste stejně jako já nebyli nadmíru spokojeni.

Strážci Galaxie tedy nejsou jen zdařilým pokusem, jestli fandové filmových adaptací komiksů přijmou něco nového. Podle mého názoru jsou zcela zásadním zlomem, který pro univerzum znamená značný dějový posun a náznak, kam se první desetiletí s filmy kolem Avengers bude ubírat během svého velkého finále, které shodou okolností dorazí do českých kin za necelý měsíc. K tomu vyfasovali jeden z nejlíbivějších vizuálů ze všech filmů, které do univerza patří, a vtipnou partu ne-zcela kladných hrdinů. Jsem z filmu nyní tak nadšen, že se rovnou přesunu na druhé pokračování a své dojmy z něj vložím bez otálení do dalšího zápisníkového zářezu. Škoda jen klasicky nudného marvelovského soundtracku, který ani u takto výpravného filmu nedokázal představit jediné téma či melodii, které bych si zapamatoval. Samozřejmě nemluvím o kupě sedmdesátkových a osmdesátkových hitů, které já bezesporu miluji, ale zbytek vytvořený přímo pro film byl tradičně nudná šeď.