Rivalové

rivalove

Vyladit podvozek, zahřát motor, urazit soupeře a jede se! Tak nějak by mohl znít trochu akčnější úvod ke snímku, který kombinuje akční a životopisný žánr, a na který jsem se jak jinak, než velice těšil. Bývá však u mne pravidlem, že velké očekávání je následováno ještě větším zklamáním – jak to dopadlo tentokrát?

Vyjímečně vás budu trochu napínat a neskromně se rozepíši, jelikož je tomu už nějaký ten čas, co jsem naposledy shlédl film, který by za pár slov navíc stál. V hlavních rolích se nám představí můj oblíbený Chris Hemsworth v roli pilota Formule 1 Jamese Hunta a do té doby neprávem opomíjený Daniel Brühl v roli jeho největšího životního rivala, Nikiho Laudy. Snímek Rivalové se snaží velmi reálným způsobem odvyprávět příběhy obou hlavních hrdinů a k tomu nám servíruje akční podívanou z jejich nelítostných střetů jak na, tak mimo závodní okruh.

Přiznám se, že jsem příliš nezjišťoval, jak je to s pravdivostí, či nepravdivostí drobných detailů tohoto slavného příběhu ze světa těch nejrychlejších závodů, ale jestli jsou opravdu podle skutečnosti, tak je dobře, že o nich někdo natočil film. Oba soupeři jsou ze zcela odlišného těsta, jeden bohémský frajer, který si užívá nezřízeného života, druhý talentovaný a cílevědomý introvert mířící k jasnému cíli. Nejsem si jist, jestli to bylo záměrem scénáristů a režisérů, ale první z nich, ač jej ztvárnil můj oblíbený herec se mi během filmu silně zprotivil a druhému jsem poctivě fandil. Kdo ví, možná že na mnoho lidí oba závodníci zapůsobili přesně naopak, věřím, že hodně záleží na životním příběhu každého z nás.

Teď už ale k samotnému zpracování filmu, který skvěle střídá vyprávěcí scény s těmi akčními. Vyprávěcí části jsou velmi vydařené, rozhodně nenudí a je velmi zajímavé postupně odkrývat charaktery všech postav, které se s každou další uběhnuvší minutou rozevírají jako velké nůžky. Zde jsem dostal vše, co jsem čekal. To samé ovšem nemohu prohlásit o akční složce, tedy o samotných závodech, které mne rozhodně nijak neuchvátily. Samozřejmě, že byly důležitým prvkem celého filmu, nicméně věřím, že mohly být zpracovány ještě mnohem přehledněji a akčněji, například tak, jak si je pamatuji z podobného filmu se Sylvesterem Stallonem. Inu škoda, je to asi jediný důvod, proč nesáhnu po devadesátkovém hodnocení. Jinak si ale film svých osmdesát právem zaslouží – jedná se jistě o silný nadprůměr, kterých se netočí deset do roka. Většina známých a vůbec všech ostatních, včetně internetových hodnoceních, hovořila v mnohem větších superlativech – to já bohužel neudělám. Chválou za skvělý příběh, který perfektně střídá akční a vyprávěcí složku a ani na chvíli nenudí, však šetřit také nebudu.