Počátek

Christopher Nolan se pro mne v posledních letech stal absolutní režisérskou jedničkou. Jeho filmy mají hloubku, styl, prvotřídní efekty, skvělou hudbu, ale hlavně si je tenhle dnes již legendární režisér sám píše i režíruje. Zkrátka už od fáze nápadu ví přesně, co chce a až do uvedení filmu v kinech si jde přímo za svým snem.

Počátek je tím nejlepším důkazem a zároveň ikonickou ukázkou, jak má vypadat film od Nolana. Žánr nežánr, od tohoto britského režiséra jsem už viděl mysteriótní thriller, komiksovou sérii, dvě sci-fi a nedávno také válečnou rekonstrukci. Je až neskutečné, jak tenhle člověk dokáže proměnit vše, na co sáhne, na čiré zlato. A Počátek není vyjímkou. Dějové vytříbený příběh, který vypráví o možnosti uměle navrhnout a vytvořit sen, a poté do něj sám nebo s dalšími lidmi vstoupit, plyne jako voda a zároveň noří sám sebe do dalších a dalších úrovní, neboť i ve snu je možné snít a do tohoto snu také vstoupit. Proč vlastně by někdo něco takové chtěl už nebudu objasňovat a řeknu jen to, že tenhle film se zkrátka musí vidět. Díky několika úrovním snění vlastně sledujete několik různých a různě rychle probíhajících příběhů v rozličných lokacích, aby se na konci v grandiózním finále složily pyramidovým efektem zpět do reality. Tedy možná. Proč možná? To zjistěte sami.

Druhou vrstvou na silných příběhových základech je skvělý vzhled. Detailní zpomalené záběry, které vypadají opravdu dobře a poctivé filmové řemeslo, tedy reálné triky a lokace, pouze doplněné počítačovými efekty, které však rozhodně nehrají prim. Díky tomu to celé vypadá tak skvěle a reálně. Potřebujete ve filmu nechat vybouchnout ohromnou budovu zasypanou sněhem? V drtivé většině to v dnešní filmařině bude práce pro počítač. Ale ne u Nolana. Ten radši budovu nechá postavit z poctivého betonu a zdiva jenom proto, aby ji poté velkolepě odpálil a celé nám to natočil. A to je rozdíl mezi dobrým a skvělým filmem, který si aktuálně velmi respektovaný Christopher Nolan může díky důvěře producentů dovolit.

Aby toho nebylo málo, je už tak skvělé dílo doplněno intenzivní a chytlavou hudbou od Hanse Zimmera. Ten ani zdaleka není na poli filmové hudby mým oblíbencem, protože spíše než hudbu skládá různé zvukové efekty přes sebe, ale Počátek mu sednul a jeho hlavní téma si budete broukat už po prvním zhlédnutí. V tomto filmu se zkrátka skloubil promyšlený příběh, poctivá filmařina a nakonec i zapamatovatelná hudba. Co jiného může vzniknout, než extratřída?