Batman začíná

batman-zacinaJe až s podivem, že Batman začíná je teprve druhým filmem pod taktovkou Christophera Nolana, který na svém zápisníku hodnotím, protože se v mých žebříčcích jedná o nejlepšího režiséra vůbec. Za jeho úžasnou vlastnost považuji především fakt, že z jakéhokoliv žánru dokáže udělat stoprocentní Nolanovské drama. To v první polovině každého z jeho filmů pomalu a efektně rozehrává důmyslnou partii, která se v druhé půlce zvrhne v napínavý a propletený útvar, jenž divákovi doslova nedá vydechnout dokud neskončí. A většinou ani poté.

Natočit znovu příběh o ikonické postavě z DC komiksů není v případě Batmana vůbec snadné, protože se jedná o natolik zásadní článek komiksového univerza, že byl zas a znovu natočen vícekrát, než by bylo záhodno. Nolan ale zřejmě moc dobře věděl, proč tenhle risk podstupuje a přistoupil k němu po svém. Tedy s hlubokým příběhem, poctivými filmovými efekty a se svými obvyklými, avšak stoprocentně špičkovými herci. A tak vznikl spíše temně reálný, nežli komiksový a fantastický Batman.

První díl trilogie představuje absolutně typický origin, který představí mladého Bruce Wayna (kdo jiný, než Christian Bale), kterak přijde o své rodiče a v první části filmu se z něj souhrou mnoha okolností pomalu stává symbol boje proti zločinu ve městě, které je jím už natolik prolezlé, až se člověk diví, že v něm ještě někdo chce žít. V další části se potom rozehrává vír událostí, který sice skončí až o tři filmy později, nicméně každý z filmů má svůj vlastní jasný záměr a hlavního padoucha, takže se rozhodně nejedná o celistvý děj roztažený do 3 filmů.

Audiovizuální stylizace je také typicky Nolanovská – přesto, že počítače tou dobou již byly s patřičným rozpočtem schopné ledasčeho, režisér se všude, kde to alespoň trochu jde, snaží využívat staré dobré filmové řemeslo, díky čemuž je film temnější a reálnější, než by si kterýkoliv komiks mohl vůbec představit. A přesto se hlavní hrdina i padouši komiksovým fandům zalíbili a nejednalo se jen o plytké náhrady. Nolan dokázal všechny komiksové součásti (Batmanovský kostým, batmobil, jeskynní základnu, superpadouchy, atp.) mistrovsky vtěsnat do bedýnky reálného světa a spíš, než komiksárnu tak vytvořit zcela uvěřitelné drama. A to znovu podotýkám tak, že i komiksoví fanoušci jeho dílo nezatracují, ba naopak obdivují. Dokázal tohle někdo před ním?