Koncert: Kabát Open Air Turné – Praha 2015

kabat-open-air-2015-letnanyPo posledním mírném zklamání z koncertu a znechucení z jeho nezvládnuté organizace po skončení, které se odehrálo loni na Vypichu, jsem si tehdy řekl, že na tyhle mega-akce opravdu nemám dostatečné extrovertní cítění a že tedy s Kabáty musím skončit. Po nějakém čase se ale objevila informace, že turné k novému albu Do Pekla do Nebe se bude odehrávat v poměrně široké šňůře koncertů, která značně rozmělní davy, ale hlavně, že ten pražský bude v Letňanech, které mám klidně i pěšky co by kamenem dohodil. A bylo rozhodnuto… jde se do toho znovu!

Tento koncert byl pro mě tak trochu unikát nejen tím, že jsme se vůbec nemuseli strachovat o dopravu na místo a z místa, ale také tím, že jsme vůbec nestihli předskokany, kteří hráli pravděpodobně už hodinu před tím, než koncert dle lístků oficiálně začal – no, já rozhodně nejsem proti, předkapely mě baví málokdy a vyplňovat čas v areálu, než přijdou hlavní hvězdy večera bezduchým postáváním a chlemtáním piva, to také není úplně pro mě. Díky tomu koncert začal téměř ihned po tom, co jsme dorazili na místo a díky větší šňůře se na místě dalo i docela pohybovat a dýchat.

Kabáti přijeli brilantně připraveni a dobře naladěni, jako vždy. Času bylo málo a songů z nového alba hodně, tuším, že 8 kousků, takže mimo ně se hrály opravdu jen ty největší hity a nezbyl čas na žádnou velkou improvizaci, nebo play-listová překvapení. O to hutnější a rozjetější však atmosféra byla, neboť kapela má po letech na výsluní opravdu z čeho brát. Zazněly tak ty největší pecky typu Burlaci, Banditi di Praga, V Pekle sudy válej, Go Satane Go (jak jinak než s patřičnými pyrotechnickými doplňky) a samozřejmě tradiční Šaman. Z čeho jsme byli však tak trochu v šoku, avšak velmi příjemném, byl fakt, že poslední písničkou nebylo Moderní děvče (i když také zaznělo ke konci), nýbrž Pohoda, která tak předchozí jmenovanou po letech vystřídala a mě nezbývá než podotknout, že v pravý čas. Trochu jsem ve skrytu duše tajně doufal, že ještě na úplný konec zazní Houby magický, avšak marně – to však bylo jedno jediné osamocené zklamání. Na tuhle úžasnou baladu, kterou považuji za jednu z nejzdařilejších písniček v Kabátím repertoáru vůbec, jsem se hodně těšil.

Tématicky a technicky byl koncert stejně vypilovaný, jak jsme už u této kapely zvyklí. Téma bylo laděno ve formě nové placky, a tak se dalo snadno poznat, že scéna jako taková měla sloužit coby blázinec a jeviště samotné jako vnitřek, ze kterého nám šílenci předvádějí svůj um rozparádit davy k nepříčetnosti. Navíc se občas v oknech naživo promítaly živé obrázky jednotlivých členů bandy a tak si i lidé ve vzdálenějších místech koncertních prostor mohli užívat detailů z pódia. Třešničky na dortu jsme tentokrát dostali dvě. Jednak povedený ohňostroj po skončení, ale hlavně šikovné hosty v podobě hráče na basu Rafana, který kluky doprovodil při pecce Myslivecký ples, a během Valkýry si střihla úžasná sóla hráčka na violoncelo Alice, jejíž výkon spolu s grafikou chvílemi působil v tomto žánru až mysticky.

Není co vytýkat. Skvělá scéna, skvělé místo, skvělá kapela, skvělí hosté. K tomu několik bonbónků, bezprostřední humor Pepy Vojtka a hlavně skvělé hity z nové desky doprovázené klasickými držáky. Nemohl jsem si koncert užít více a myslím, že na dlouhou dobu bude na co vzpomínat, protože s tímhle se druhý Vypich prostě nedá srovnávat.

P.S. Doufám, že návstěvníci z opačných konců Prahy si svou cestu přeplněným metrem z Letňan „užili“ stejně náramně, jako my z organizančně nezvládnutého Vypichu č.2 loni :-). Zbývá už jen dodat – „Příští Vypich v Letňanech a s Houbami!“