Takenoko

takenokoTakenoko je v pořadí již třetí hrou, které bych se ve svém zápisníku rád věnoval. Jedná se o srdeční záležitost, která se hodí k téměř jakékoliv příležitosti – nechá se poměrně snadno vysvětlit nehráčům a díky své originalitě a krásnému zpracování rozhodně nezklame ani zkušenější hráče. Ve hře se dostanete do role správce zahrady japonského císaře, zmlsané pandy, která zahradníkovi žere těžce vypěstovaný bambus, ale také návrháře okolního území.

Zjednodušená pravidla hry

V Takenoku, které je možné hrát ve 2 až 4 lidech, je účelem plnit úkoly z úkolových karet, které jsou dle jejich složitosti obodovány různým počtem bodů. Hráč si v průběhu hry tyto úkoly může doplňovat a hra skončí v okažimku, kdy některých z hráčů jako první splní 7 úkolů (nebo více, podle toho, kolik hraje hráčů). Každý hráč však samozřejmě kromě odebrání nového úkolu může dělat mnoho dalších akcí – hýbat zahradníkem pro pěstování bambusu, brát územní karty, na kterých bambus roste a přikládat je ke krajině, nebo přesouvat figurku Pandy a bambusy po dílku žrát. Taktéž je možno si ze zásoby brát závlahové kanálky, kterými můžete území zavlažit. Bez vláhy na něm totiž žádný bambus neporoste. Bambus ve hře může nabývat různých barev, ale také výšek – od jednoho až do 4 dílků, kdy se považuje za plně vzrostlý.

Úkoly, které hráči ve hře plní, jsou trojího typu. Buď můžete plnit tzv. pandí úkoly, kdy musíte přesouvat figurku pandy po území s vyrostlými bambusy, které požíráte a skladovat je na svůj vlastní malý herní plánek. Jakmile sežerete určené množství bambusu, je úkol splněn. Dále existují zahradnické úkoly, kdy musíte kdekoliv na hracím plánu vypěstovat na kartě určenou kombinaci různě vysokých a různě barevných bambusů. Tyto úkoly bývají z pravidla nejsložitější, ale taktéž jsou bodově nejvíce zvýhodněny. Třetím typem úkolu je úkol územní, kdy máte na kartě přesně vyznačený kus nějakého barevně specifického území, které musíte vy, nebo vaši protihráči na mapě vybudovat. Když se to povede, je úkol splněn.

Jakmile první hráč splní určený počet úkolů, dostane kartičku císaře, která mu k finálnímu součtu přidává ještě další 2 body, všichni ostatní hráči odehrají ještě po 1 tahu a nakonec si sečtou body na svých splněných úkolech. Hráč s nejvyšším počtem bodů vítězí.

Do hry navíc vstupuje mnoho dalších efektů, jako například počasí, které hráčovi přidá nějakou výhodu během jeho tahu, a které se před každým tahem vždy určí hodem klasickou šestihrannou kostkou, na jejíž stranách ovšem nejsou čísla, nýbrž graficky znázorněná různá počasí.

Hodnocení

Pravidla nejsou úplně nejjednoduší a zvláště při první hře je vhodné nováčkům podávat jejich vysvětlení průběžně a při otevřené testovací partii. Většina lidí hru takto nejlépe pochopí a příští partie už můžete hrát „naostro.“ Zkušenější hráči také rozhodně nebudou uraženi, protože hra vypadá opravdu úžasně a obzvlášť růst bambusů do výšky představuje úžasný 3D prvek, který mnoho her nemá, a který jsem si naprosto zamiloval. Figurky jsou příjemně nabarvené, bambusové dílky jsou vyrobené ze dřeva a dobře do sebe zapadají. Každý hráč má navíc k dispozici vlastní plánvací kartu, ne které dřevěnými válečky stanovuje své následující akce, uskladňuje sežrané bambusy, a připravuje shromážděné závlahové kanály k použití.

Takenoko je graficky zkrátka neuvěřitelně přitažlivé a hratelně skvěle vybalancované. Je úplně stejná zábava hrát ve 2 nebo ve 4 lidech. Škoda jen, že to nejde i ve větších počtech hráčů, 6 je podle mě ideální číslo pro maximální počet. Je jedno, kolik partií Takenoka odehrajete, vždy se k němu například mezi složitějšími strategickými hrami vrátíte a trochu si při něm odpočinete. To ovšem ani trochu neznamená, že by šlo o hru čistě náhody, ba naopak, svoboda vašich voleb a toho, co během svých tahů provedete, či jaké úkoly z dobíracích balíčků si přiberete, je velmi otevřená a náhoda tak zde podle mě hraje značně menší roli, než v jiných hrách podobného typu. Samozřejmě těžko absolutně srovnávat, neboť toto  je skutečně tak originální hra, že byste podobný herní princip kdekoliv jinde hledali jen velmi těžko. Nemám příliš co vytknout, škoda jen těch maximálně 4 hráčů 🙁